La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la incoació d'un expedient sancionador a nom del seu fill, menor d'edat, per viatjar en tren amb un títol de transport no validat, el 4 d'agost de 2012.
Exposa que el 25 de juliol de 2013 va presentar l'escrit d'al·legacions contra l'acord d'inici i proposta de resolució, en el qual manifestava que el 4 d'agost de 2012 el seu fill va agafar el tren a Segur de Calafell amb destinació a Sant Feliu de Llobregat. Com que a l'estació de Sants no va poder sortir, es va adreçar a l'interventor, que li va dir que el bitllet amb el qual viatjava no era vàlid pel trajecte que havia fet i li va imposar la percepció mínima de 100 euros. Tot i això, la promotora no va rebre cap notificació de Renfe amb relació a aquest fet.
En aquest sentit, considera que en els supòsits de menors d'edat cal que es comuniqui als pares o tutors la imposició de la percepció mínima, per tal de poder fer el pagament i, si escau, formular al·legacions abans d'iniciar el procediment sancionador.
El Síndic considera que l'actuació de l'Administració s'ajusta a dret, però posa de manifest que, tal com va passar en aquest cas, els progenitors dels menors que fan ús dels transports públics poden no arribar a tenir cap coneixement previ de la imposició de la percepció mínima fins a la notificació del procediment sancionador.
El Departament de Territori i Sostenibilitat informa que Renfe Operadora no té establert cap procediment diferenciat per als menors d'edat que estan autoritzats a viatjar sols a partir dels dotze anys sota la responsabilitat des seus pares o tutors legals. Tampoc no té establert cap procediment de notificació o comunicació una vegada imposat el butlletí de percepció mínima, ja que un cop el rep el viatger ja està assabentat de la infracció i del procediment posterior.
Atès, però, que per raons de capacitat econòmica la sanció recau finalment en els progenitors i tutors, en els casos en què la percepció mínima s'imposa als menors i no s'abona al mateix moment, o bé quan com a conseqüència de la pèrdua del resguard, o per oblit, no es comunica a les persones que s'han de fer càrrec de l'abonament en el termini de trenta dies a comptar de la intervenció, el Síndic entén que caldria habilitar algun mecanisme per evitar que el primer coneixement que tenen els pares i progenitors de la percepció sigui la incoació del procediment sancionador.
Per tant, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat que estudiï la possibilitat de notificar de manera fefaent al domicili dels menors la percepció mínima, en què consti l'advertiment de la incoació del procediment sancionador en el cas d'impagament de la percepció en el termini legalment establert, amb la finalitat, si més no, de no agreujar la càrrega que suposa per als pares haver de fer-se càrrec del pagament de la percepció i evitar, d'aquesta manera, la tramitació dels procediments sancionadors a què l'impagament dóna lloc.
D'altra banda, el Síndic demana al Departament que doni les ordres oportunes per tal que es resolgui en el termini més breu possible el recurs d'alçada presentat per la persona interessada en data 3 d'octubre.