Resolució
Q-07125/2013 Queixa relativa a l'increment de la quota tributària de la taxa per la utilització privativa o l'aprofitament especial del domini públic al Pont de Suert

Matèries
Administració pública i tributs
Tributs
Tributs locals
Data d'inici 03/10/2013
Data de l'últim moviment 10/09/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament del Pont de Suert Pendent d'acceptació per l'administració
Síndic Municipal de Greuges de Lleida Estudi inicial de la queixa

Contingut

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'increment de la taxa per la utilització privativa o aprofitament especial del domini públic que l'Ajuntament del Pont de Suert exigeix als titulars de parades de mercaderies a la via pública, increment que es va aprovar el 2012 i en la tramitació del qual considera que s'haurien produït diverses irregularitats.

Segons exposa, fins al mes d'agost de 2012, els participants al mercat setmanal del municipi havien de satisfer una taxa d'1 euro per metre lineal de parada. El 3 d'agost de 2012 se'ls va exigir per primera vegada el pagament d'1,50 euros per metre lineal, sense publicació prèvia de la modificació i sense aportar cap mena de documentació justificativa de l'increment, malgrat que les persones interessades la van demanar.

Després de diverses queixes verbals sense resultat, el promotor va presentar un escrit a l'Ajuntament. Segons sembla, pocs dies després es va publicar al Butlletí Oficial de la Província de Lleida (en endavant BOPLL) l'acord provisional de modificació de l'Ordenança número 15, reguladora de la taxa en qüestió. Les persones interessades van formular al·legacions el 10 de setembre de 2012, dins del període d'exposició pública de l'acord, i van sol·licitar formalment la memòria justificativa de la modificació. Tot i això, el 4 d'octubre de 2012 es va publicar al BOPLL que els acords provisionals de modificació d'aquesta i altres ordenances havien esdevingut definitius per transcurs del termini d'exposició pública de l'expedient sense que s'haguessin presentat reclamacions. 

Les persones interessades han continuat fent gestions amb l'Ajuntament, a qui han exposat per escrit que consideraven que s'havien produït irregularitats en el procediment de modificació de l'ordenança, atès que no s'havien tingut en compte les al·legacions presentades en el període d'exposició pública. Tot i això, no han rebut resposta a cap dels seus escrits.

En vista de la informació de què es disposa, el Síndic considera que es va vulnerar el tràmit d'informació pública en el procediment d'aprovació de la modificació de l'Ordenança fiscal núm. 15, ja que les al·legacions presentades per les persones interessades no es van tenir en compte i, en conseqüència, no van ser examinades ni es van resoldre. Aquest fet equival a una omissió del tràmit d'audiència regulat en l'article 17 Text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals. Així mateix, tampoc  no es va dur a terme l'acord plenari d'aprovació definitiva de l'Ardenança, amb resolució de les al·legacions presentades, ni es van publicar els acords definitius pertinents, tenint en compte que l'acord provisional elevat a la categoria de definitiu no era procedimentalment adequat. 

El Tribunal Suprem s'ha pronunciat sobre l'abast i la conseqüència de l'incompliment de tràmit d'audiència en l'elaboració de les ordenances fiscals, i ha conclòs que són nul·les de ple dret les ordenances municipals que no respecten aquest tràmit. D'acord amb això, la modificació de l'Ordenança fiscal núm. 15 de l'any 2012 és nul·la de ple dret i, en conseqüència, no té eficàcia ni validesa. L'increment de la quota tributària, doncs, no es pot exigir. 

A més a més, no es va lliurar còpia de l'informe econòmic i financer que justifica la modificació de la taxa fins al 24 de novembre de 2012, quan el termini per presentar al·legacions estava completament exhaurit. 

En relació amb aquest informe, a més, cal afegir que un cop examinat el Síndic no ha pogut apreciar quins són els criteris i paràmetres adoptats que permeten definir el valor de mercat de la utilitat derivada, i sobre la base dels quals s'ha de determinar la quota tributària de la taxa. 

Un cop fetes totes aquestes consideracions, el Síndic suggereix a l'Ajuntament:

1. Que consideri la modificació de l'Ordenança fiscal núm. 15 de l'any 2012 nul·la de ple dret per vulneració del tràmit d'audiència a les persones interessades i, en conseqüència, mancada d'eficàcia i validesa. Per aquest motiu, la quota tributària incrementada no seria exigible.

2. Que faciliti a les persones interessades còpia de la memòria econòmica financera que acompanyava l'Ordenança fiscal núm. 15 abans de la modificació de l'any 2012 o, si això no es pot fer, que resolgui de forma expressa i degudament motivada la seva sol·licitud d'aquestes persones. 

3. Que la confecció de l'informe tècnic econòmic i/o l'Ordenança fiscal pertinent faci referència a la determinació del valor de mercat que ha de justificar la quantificació de la taxa, i que, si és pertinent, s'adeqüi als criteris generals exigits per l'ordenament jurídic.

Tramitació

Data Administració Tràmit

03/10/2013 Síndic Municipal de Greuges de Lleida Acusament de recepció
20/12/2013 Ajuntament del Pont de Suert Sol·licitud d'informació a l'Administració
29/01/2014 Ajuntament del Pont de Suert Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/02/2015 Ajuntament del Pont de Suert Resolució pendent d'acceptació
17/04/2015 Ajuntament del Pont de Suert Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
10/09/2015 Ajuntament del Pont de Suert Segona reiteració / No col·laboració