Resolució
Q-07133/2011 Disconformitat amb la demora en la programació d'una intervenció quirúrgica a l'Hospital de la Vall d'Hebron

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 16/11/2011
Data de l'últim moviment 22/03/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la demora en la programació d'una intervenció quirúrgica a l'Hospital de la Vall d'Hebron.

Segons manifesta, es troba en llista d'espera des del 21 de juliol de 2010 i ja li han fet les proves preoperatòries en dues ocasions, però encara no té programada la intervenció.

Contingut

El Departament de Salut ha informat el Síndic que la persona interessada finalment va ser intervinguda el 19 de desembre de 2011.

Tot i això, malgrat que amb la intervenció quirúrgica ha quedat resolt l'objecte concret de la queixa, el Síndic ha tramès les consideracions següents al Departament:

En primer lloc, pel que fa al tipus d'intervenció de què estava pendent la persona interessada, si bé és cert que a dia d'avui només disposen d'una garantia de temps màxim d'espera els procediments quirúrgics recollits en el Decret 354/2002, de 24 de desembre, i entre aquests no es troba inclòs el procediment quirúrgic a què s'ha sotmès la persona interessada, sí que es preveu, d'acord amb la nota de premsa que va publicar el Departament de Salut el 3 d'octubre de 2011, que la intervenció d'hèrnia discal s'inclogui entre els procediments amb temps d'espera garantit. 

Altrament, atès que la persona interessada ha estat disset mesos en llista d'espera, el Síndic recorda al Departament que la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament de Salut l'any 2002 recull que els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència, temps d'espera raonable prèviament establert i amb què es garanteixi la continuïtat assistencial.

En aquest sentit, el Síndic reitera al Departament la necessitat que s'adoptin les mesures que calgui perquè s'acurtin els terminis d'espera tant com sigui possible per a les intervencions de caràcter no urgent, de manera que els ciutadans vegin reconegut el dret a l'assistència sanitària de manera suficientment àgil. 

En segon lloc, tot i que el Síndic no qüestiona de manera global la nova ordenació dels serveis sanitaris, sí que segueix treballant en els problemes que es detecten i que poden afectar els drets de les persones de manera individualitzada. En aquest sentit, en cas que arran de la implantació d'aquestes mesures es constatin afectacions en els drets sanitaris de les persones, el Síndic iniciarà les actuacions que calguin en relació amb la protecció del dret a la salut. 

En el cas de la promotora d'aquesta queixa, la nova ordenació que duu a terme el Departament sí que ha afectat el seu dret a ser atesa de manera suficientment àgil, ja que el centre hospitalari mateix reconeix que la situació actual de reorganització del sistema sanitari no permetia fixar la data de la intervenció. Per tant, el Síndic suggereix al Departament que introdueixi les mesures correctores necessàries per evitar que les circumstàncies actuals de reorganització del sistema sanitari es tradueixin en demores d'atenció.

Un cop fets aquests suggeriments, el Síndic dóna per acabada la seva intervenció en aquest assumpte

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/11/2011 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/03/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/03/2012 Departament de Salut Resolució