El promotor de la queixa, professional del centre residencial d'acció educativa Llar Betània, que té com a residents menors tutelats per la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (en endavant DGAIA), manifesta la seva disconformitat amb les exigències que la Federació Catalana de Futbol posa a aquests infants, quan són de nacionalitat estrangera, per poder federar-se i participar en les competicions, i alerta que aquesta pràctica exclou molts infants i joves immigrants que troben en l'esport un mitjà per dur una vida saludable i integrada socialment.
L'informe tramès per la Secretaria General de l'Esport confirma que alguns dels requisits per poder estar federat són acreditar una residència mínima de cinc anys a Espanya o acreditar un trasllat dels progenitors per motius aliens al futbol. Aquests requisits són potencialment restrictius per a molts infants i joves immigrants que han experimentat un procés migratori més recent, que no tenen els progenitors amb una situació de residència regularitzada o amb una situació laboral estabilitzada, o que, fins i tot, no han fet aquest procés migratori acompanyats dels progenitors (com succeeix amb els menors estrangers immigrants no acompanyats).
En relació amb aquest assumpte, la Secretaria General de l'Esport recorda que aquests requisits que sol·licita la Federació Catalana de Futbol en relació amb la documentació que requereix per a jugadors estrangers es formulen a instància de la Real Federación Española de Fútbol i de la FIFA. Aquesta normativa intenta salvaguardar els drets de formació dels clubs que han acollit els diversos jugadors en les edats primerenques de la seva formació en l'esport del futbol; en cas que la Federació Catalana de Futbol no garantís aquests supòsits i emetés la llicència federativa automàticament, es podria trobar amb recursos i reclamacions de possibles indemnitzacions dels clubs d'origen dels jugadors, si aquells clubs no haguessin arribat a un acord amb els clubs de destinació.
Tot i això, el Síndic recorda que la Federació Catalana de Futbol ha de garantir el compliment de la normativa que regula el dret dels infants al joc i a la pràctica esportiva a Catalunya, i també la que regula el funcionament de les entitats esportives.
En relació amb l'aplicació del principi de no-discriminació en l'àmbit de l'esport, convé recordar que el Decret 58/2010, de 4 de maig, de les entitats esportives de Catalunya, estableix en l'article 107 que les competicions han d'estar obertes a totes les persones físiques i jurídiques amb la llicència federativa corresponent, i no s'admeten discriminacions de cap mena, i que només es poden establir diferències derivades de les condicions físiques o tècniques i esportives dels i de les participants. Tot i que les limitacions estatutàries o reglamentàries de les federacions esportives catalanes per a la participació d'estrangers i estrangeres en competicions esportives ha de ser respectuosa amb l'ordenament jurídic en matèria d'estrangeria, l'article 107 afegeix que les federacions esportives han de vetllar per l'especial protecció dels estrangers menors d'edat mitjançant les normes i fent possible en tot moment la seva integració social a través de les competicions esportives. També estableix que tenen la consideració d'esportistes catalans, a efectes de la competició oficial de la federació catalana, els nascuts a Catalunya i els que hagin adquirit el veïnatge administratiu en aquest territori, i que l'acreditin en els dos últims anys d'acord amb les normes generals aplicables.
La Secretaria General de l'Esport estableix que els dos anys de veïnatge administratiu que prescriu aquesta norma és un mínim de temps, no pas un màxim.
Tot i això, el Síndic alerta que l'establiment dels cinc anys mínims de residència no suposa interpretar la normativa vigent en funció del principi de l'interès superior de l'infant, protegit per la Convenció de les Nacions Unides i per la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència (article 5), condicionat per les necessitats i els drets de l'infant, i també pels seus anhels i aspiracions, ni tampoc en funció de l'especial protecció dels estrangers menors d'edat prevista en el Decret 58/2010 (article 107).
D'altra banda, el Síndic també recorda que els infants tutelats per l'Administració pateixen una situació especialment vulnerable que, alhora que ha de ser mereixedora d'una protecció especial per part dels poders públics i de la societat en el seu conjunt, pot dificultar que acreditin els requisits establerts per part de la Federació Catalana de Futbol, per exemple, pel que fa a l'acreditació de determinades situacions legals dels seus progenitors.
Fetes aquestes consideracions, el Síndic demana a la Secretaria General de l'Esport que intercedeixi davant la Federació Catalana de Futbol a fi que, d'una banda, apliqui requisits d'inscripció a les competicions esportives ajustats al nostre ordenament jurídic, que tinguin en compte el dret a la pràctica esportiva dels infants estrangers d'acord amb el seu interès superior, i que, ateses les seves necessitats socials, promoguin la seva participació a aquest àmbit social i educatiu; i de l'altra, dispensi un tracte especial als infants estrangers tutelats per la DGAIA a l'hora d'establir i acreditar determinats requisits, tenint present que la funció de tutela del progenitor ha estat assumida per l'Administració.