Resolució
Q-07282/2012 Disconformitat amb el fet que es permeti impartir l'especialitat d'anglès en l'ensenyament secundari als llicenciats de qualsevol carrera que acreditin un nivell B2 d'anglès

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 13/11/2012
Data de l'últim moviment 07/07/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la Resolució EDU/2053/2010, de 14 de juny, que regula les convocatòries de concurs públic per formar part de la borsa de treball per a la prestació de serveis de caràcter temporal com personal interí docent en centres públics no universitaris dependents del Departament d'Educació a partir del curs 2010/2011.

Exposa que per prestar serveis com a professor interí o substitut en l'ensenyament de llengües estrangeres a l'Escola Oficial d'Idiomes els únics títols acceptats són les llicenciatures en Filologia, en Filosofia i Lletres o en Traducció i Interpretació en la llengua corresponent. Per contra, la Resolució EDU/2053/2010 permet impartir classes de llengua anglesa com a professor interí o substitut de secundària, en centres públics docents, als llicenciats d'altres carreres amb el nivell B2 d'anglès.

Considera que el nivell B2 només possibilita a la persona llicenciada impartir l'ensenyament de la seva especialitat en llengua anglesa, però no a impartir classes d'anglès.

Contingut

El Síndic va demanar al Departament d'ensenyament quina era la titulació de què cal disposar, d'acord amb la normativa bàsica en matèria d'ensenyament, per poder impartir l'especialitat d'anglès (com a matèria lingüística) en l'ensenyament secundari.

Tot i això, la resposta del Departament no respon a aquestes qüestions, i després d'examinar la Resolució ENS/1050/2013, de 13 de maig, que regula les convocatòries per formar part de la borsa de treball del personal interí docent, s'han constatat que les referències a titulacions B2 han quedat superades per l'ORDRE ENS/10/2014, de 20 de gener, per la qual es modifica la taula de titulacions que capaciten per impartir una llengua estrangera als efectes de la borsa de treball per prestar serveis amb caràcter temporal com a professorat d'ensenyament secundari, si bé s'estableix un període transitori de validesa de la titulació B2.

El problema rau en el fet que, a les convocatòries de la borsa de treball esmentada, per poder impartir l'especialitat d'anglès s'admet com a vàlid el requisit que la normativa bàsica estatal, el Reial decret 1834/2008, de 8 de novembre, estableix únicament per impartir en aquesta llengua matèries d'una àrea o matèria diferent de la llengua corresponent. Més concretament, si bé el Reial decret reconeix la competència a les administracions educatives per regular els requisits de formació afegits que s'exigiran per poder impartir en anglès una àrea o matèria diferent de l'anglès, no sembla que aquesta habilitació s'estengui també a la docència de la llengua estrangera, com fa la Resolució ENS/1050/2013, de 13 de maig. 

En conseqüència, el Síndic entén que impartir l'especialitat d'anglès com a llengua estrangera en l'ensenyament secundari hauria de quedar reservat únicament a les persones que tinguin reconeguda aquesta especialitat lingüística, i no a persones que a banda de disposar d'un títol universitari (llicenciatura, arquitectura, enginyeria o títol de grau equivalent) acreditin un nivell de coneixement d'aquesta llengua del Marc europeu comú de referència que, en canvi, sí que els permet impartir en anglès matèries no lingüístiques.

Per tot això, el Síndic considera que caldria revisar les titulacions que en la borsa de treball de docents de secundària permeten impartir anglès com a llengua estrangera i diferenciar-les de les titulacions de què poden disposar les persones que poden impartir en anglès altres matèries no lingüístiques.

Tramitació

Data Administració Tràmit

04/04/2013 Direcció General de Professorat i Personal de Centres Públics Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/09/2013 Direcció General de Professorat i Personal de Centres Públics Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/09/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/09/2013 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/03/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/05/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
01/07/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
10/09/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/09/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
11/11/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
08/01/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
16/01/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
03/03/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
24/03/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació
03/07/2015 Departament d'Ensenyament No irregularitat
06/07/2015 Direcció General de Professorat i Personal de Centres Públics No irregularitat
07/07/2015 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat