Q-07287/2013 | Disconformitat amb diversos aspectes de dos expedients sancionadors per una infracció consistent a obstruir la tasca inspectora dels interventors del tramvia de Barcelona |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb diversos aspectes de dos expedients sancionadors per una infracció consistent a obstruir la tasca inspectora dels interventors del tramvia de Barcelona. Exposa que és titular del carnet rosa metropolità, que el faculta per adquirir la targeta T-4, i manifesta que la porta sempre amb ell quan fa ús del transport públic, correctament validada i acompanyada de la resta de documents identificatius necessaris per utilitzar-la. Explica que també la portava en les dates en què va ser denunciat, però que en ambdós casos es va resistir a mostrar el bitllet i a identificar-se si els interventors que l'hi requerien no s'identificaven com a tals. El promotor considera que, en la mesura que els interventors es van negar a identificar-se com a tals, per acreditar així la condició en virtut de la qual se'ls reconeix com a agents de l'autoritat, llurs funcions inspectores no s'estaven exercint correctament i, per tant, la seva negativa a mostrar-los el títol de transport i identificar-se tampoc pot qualificar-se d'obstrucció de les funcions d'inspecció.
El Síndic posa de manifest que el fet que els agents interventors tinguin la potestat de poder sol·licitar la documentació acreditativa a un usuari o tercer comporta que aquests s'hagin d'identificar com a tals, atès que tenen aquesta potestat per la seva condició d'agents interventors en l'exercici de les seves funcions. Per tant, si l'agent interventor no s'identifica com a tal, l'usuari o tercer en qüestió pot exigir-li que acrediti la seva condició d'agent interventor de l'empresa que presta el servei. Segons es desprèn de l'informe de l'Oficina d'Informació al Ciutadà del Trambaix, els inspectors sempre van uniformats i amb una placa identificativa de l'empresa on consta el número d'interventor. En aquest cas en concret, l'inspector no portava la placa identificativa, però va mostrar el carnet d'inspector emès per l'empresa. Així doncs, malgrat que no s'observa cap irregularitat en la tramitació dels expedients sancionadors mencionats, atès que a les Condicions generals d'utilització del TRAM, de novembre de 2010, no es recull el dret de l'usuari a exigir la identificació de l'agent interventor, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat la conveniència d'adoptar les mesures oportunes perquè aquest dret sigui incorporat en la normativa esmentada, de manera que se'n garanteixi el compliment com a dret de l'usuari, i a la vegada es reforci la legitimitat de l'actuació de l'agent interventor.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
09/01/2014 | Direcció General de Transports i Mobilitat | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
24/02/2014 | Direcció General de Transports i Mobilitat | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
13/05/2014 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
22/05/2014 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Resolució pendent d'acceptació |
17/06/2014 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
19/06/2014 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Irregularitat |
26/09/2014 | Direcció General de Transports i Mobilitat | Irregularitat |
29/09/2014 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
06/02/2015 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
28/04/2015 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració |
28/04/2015 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració |
05/08/2015 | Departament de Territori i Sostenibilitat | Seguiment finalitzat |