Resolució
Q-07323/2011 Disconformitat amb la poca predisposició de l'Ajuntament de Caldes de Malavella a atendre les sol·licituds i assumptes que li planteja una associació

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Patrimoni de l'Administració
Data d'inici 23/11/2011
Data de l'últim moviment 20/05/2013
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Caldes de Malavella Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, en representació d'una associació cultural sense ànim de lucre i amb seu a Caldes de Malavella, manifesta la seva preocupació per la poca predisposició de l'Ajuntament a atendre les sol·licituds i assumptes que l'associació li planteja.

De la documentació facilitada per l'associació es desprèn que el problema rau en la petició de l'associació per formalitzar per escrit les condicions d'ús dels terrenys que cedeix a l'Ajuntament per a la celebració de l'Aplec de Sant Maurici, que anyalment se celebra cada 22 de setembre. L'associació, com a arrendatària dels terrenys on se celebra l'Aplec, els posa a disposició del consistori juntament amb les seves instal·lacions i el subministrament d'aigua i llum, sempre que l'Administració assumeixi la responsabilitat civil que es derivi de l'acte. 

Per a l'aplec d'enguany, però, l'Ajuntament no va voler signar un compromís segons el qual assumia expressament la responsabilitat civil que pogués derivar de l'organització i el desenvolupament de l'acte fins poques hores abans de la celebració de l'Aplec

L'Aplec es va celebrar, però tots aquests fets van generar una situació de malestar que l'Ajuntament va reflectir en el butlletí d'informació municipal (en endavant BIM), en què assenyalava que els llogaters van fer perillar la celebració. 

Aquest fet va dur l'associació a exercir el dret de rectificació al BIM, dret que va ser denegat perquè, segons l'Ajuntament, al BIM no hi ha espai destinat a l'opinió, perquè és un espai d'agenda i de política municipal.

Finalment, l'associació manifesta la seva preocupació per la demora de l'Ajuntament a l'hora de resoldre les sol·licituds d'autorització per celebrar diferents actes.

Contingut

En primer lloc, pel que fa al compromís per escrit, el Síndic entén que la relació entre l'Ajuntament i l'associació es va enrarir arran de la preparació dels actes per a la celebració de l'Aplec i de la petició de l'associació de disposar per escrit del compromís municipal d'assumir la responsabilitat civil derivada de l'organització de l'acte. 

Per tant, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que promogui una reunió amb els membres de la junta directiva de l'associació per poder exposar els diferents punts de vista i trobar una solució que permeti gestionar, a satisfacció d'ambdues parts, els tràmits previs a la celebració dels futurs aplecs.

En segon lloc, pel que fa a la negativa de publicar la rectificació al BIM, l'Ajuntament disposa d'un reglament regulador de les condicions d'accés i d'ús dels mitjans d'informació i difusió municipal pels regidors i els grups municipals en què preveu que la comissió informativa serà la que resoldrà els dubtes que pugui generar l'aplicació del Reglament. Així doncs, el Síndic considera que abans de denegar la sol·licitud caldria haver posat la demanda de l'associació en coneixement de la comissió informativa.

No obstant això, la Llei orgànica 2/1984, de 26 de març, estableix que tota persona natural o jurídica té dret a rectificar la informació difosa per qualsevol mitjà de comunicació social, de fets que l'al·ludeixin, que consideri inexactes i la divulgació dels quals pugui causar-li perjudici. 

Per tant, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que resolgui la petició que l'associació va adreçar al BIM, tenint en compte les consideracions exposades, i mitjançant una resolució administrativa que inclogui un peu de recurs.

I finalment, pel que fa a la demora de l'Ajuntament a l'hora de resoldre les sol·licituds d'autorització per celebrar diferents actes, el Síndic recorda al consistori que pel que fa a les sol·licituds d'autorització cursades per l'associació per celebrar activitats cal dictar una resolució expressa, fruit del procediment tramitat prèviament. En aquest sentit, cal tenir en compte que les autoritzacions que cal tramitar per dur a terme activitats de caràcter extraordinari s'entenen denegades si l'Ajuntament no resol i notifica en el termini d'un mes.

Tramitació

Data Administració Tràmit

27/02/2012 Ajuntament de Caldes de Malavella Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/05/2012 Ajuntament de Caldes de Malavella Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
29/06/2012 Ajuntament de Caldes de Malavella Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
17/05/2013 Ajuntament de Caldes de Malavella Vulneració
20/05/2013 Ajuntament de Caldes de Malavella Seguiment finalitzat