Resolució
Q-07329/2011 Disconformitat amb el tracte rebut a l'Institut Català d'Avaluacions Mèdiques

Matèries
Polítiques socials
Salut
Disconformitat amb el diagnòstic i tractament de la malaltia
Data d'inici 23/11/2011
Data de l'últim moviment 17/05/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el tracte poc respectuós que li va dispensar una doctora de l'Institut Català d'Avaluacions Mèdiques (en endavant ICAM).

Segons manifesta, la doctora va pressuposar en tot moment que la seva incapacitat temporal era injustificada i va mostrar desídia en la seva actuació. Afegeix que no la va escoltar quan va intentar aclarir alguna informació ni quan va intentar explicar-li el tractament pal·liatiu que havia iniciat feia menys de quaranta-vuit hores.

També es queixa perquè no es va permetre l'entrada a la consulta de la persona que l'acompanyava.

Contingut

De l'informe de l'ICAM es desprèn, d'una banda, que tota la visita es va desenvolupar amb normalitat, amb respecte i amb un tracte adequat; i de l'altra, que la metgessa es va sentir insegura respecte de la reacció que podria tenir l'acompanyant de la promotora, ja que va preveure que tant la pacient com el seu acompanyant hi estarien en desacord i que, conseqüentment viuria una situació de conflicte.

Un cop analitzada tota la informació de què es disposa, s'observa que l'informe tramès no recull que el pacient o l'acompanyant protagonitzessin cap episodi destacable, presentessin un comportament inadequat o fessin alguna manifestació fora de to que pogués donar peu a la metgessa a sentir el temor que manifesta. 

D'altra banda, l'actitud que la doctora manifesta que mostrava (atemorida, segons es desprèn de l'informe) no es correspon amb la que es desprèn de l'escrit de la promotora de la queixa, d'on es dedueix que actuava amb prepotència.

Un cop més, doncs, el Síndic es troba amb discrepàncies respecte dels fets ocorreguts que no li permeten fer una valoració.

Davant d'això, i sense que això prejutgi una actuació incorrecta de la metgessa avaluadora, el Síndic recorda al Departament de Salut, amb caràcter general, el dret de les persones que són ateses per l'Administració sanitària a ser tractades de manera respectuosa i educada, amb independència de les seves expectatives.

D'altra banda, el Síndic coincideix amb l'apreciació que es recull en l'informe respecte que cal prestar atenció envers l'actitud de por que va sentir la metgessa avaluadora, ja que, com molt bé es recull en l'informe de l'ICAM, no ha d'interferir en el desenvolupament d'una avaluació de qualitat, ni en l'aspecte tècnic ni en l'humà.

Amb aquestes consideracions, el Síndic tanca les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/12/2011 Institut Català d'Avaluacions Mèdiques (ICAM) Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/02/2012 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/05/2012 Departament de Salut Resolució
17/05/2012 Departament de Salut Seguiment finalitzat