AO-07375/2011 | Actuació d'ofici sobre la revisió dels expedients de renda mínima d'inserció que està duent a terme l'Administració |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
El Síndic ha tingut coneixement de diversos problemes i incidències que s'han produït en els darrers mesos amb relació a la prestació econòmica de la renda mínima d'inserció. El Govern de la Generalitat de Catalunya ha expressat que s'està duent a terme un procés de revisió dels expedients de renda mínima d'inserció per comprovar si les persones beneficiàries compleixen els requisits establerts i que, en cas que es comprovi que no és així, se suspendrà o s'extingirà la prestació. També ha indicat que es garantirà que cap persona que reuneixi els requisits per rebre la renda mínima d'inserció quedi desatesa. Durant les darreres setmanes, el Síndic ha rebut un volum molt important de queixes relacionades amb aquesta qüestió, en les quals les persones afectades exposen situacions com ara que se'ls ha deixat d'abonar la prestació sense haver rebut cap resolució, o bé que s'ha suspès per raons que consideren errònies o poc fonamentades. En tots aquests casos les persones plantegen també la greu situació en què aquest fet els deixa, ja que sovint es troben amb la impossibilitat d'atendre les necessitats més bàsiques de la seva família. En definitiva, aquest conjunt de circumstàncies podria suposar, a la pràctica, un incompliment de la finalitat última d'una acció com la renda mínima d'inserció, en la mesura que comporti un increment del risc d'exclusió social. Per tot això, en vista de les situacions i la problemàtica posada de relleu en les queixes rebudes, i sens perjudici d'una valoració individualitzada de cada cas, el Síndic ha decidit obrir una actuació d'ofici sobre la revisió dels expedients de renda mínima d'inserció que està duent a terme l'Administració.
Un cop valorada la informació facilitada per la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom i la que resulta de les actuacions fetes en la tramitació de les queixes rebudes sobre aquest assumpte, el Síndic considera que és necessari corregir les incidències i anomalies produïdes en el marc d'aquest procés de revisió, resoldre de manera immediata aquelles situacions en què les persones s'han vist privades de la prestació sense causa suficient, i revisar les pràctiques administratives emprades, a fi d'evitar en el futur altres situacions similars. Per això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que adopti les mesures oportunes per tal de: - resoldre com més aviat millor els recursos administratius interposats contra les resolucions de suspensió de la prestació. - reprendre el pagament de la prestació de manera immediata en tots els casos en què es comprovi que la persona titular de la prestació complia els requisits establerts, segons la normativa aplicable en cada cas. - anul·lar la suspensió en tots els casos en què s'hagin aplicat com a causa de la suspensió motius no previstos específicament en el moment dels fets que donen lloc a la suspensió, o bé s'hagi comprovat que era incorrecta la suspensió acordada; i reconèixer el dret a percebre la prestació durant el període corresponent. - arbitrar les mesures pressupostàries adients perquè en un termini breu s'abonin els endarreriments que s'hagin generat, i comunicar expressament a les persones afectades les previsions de pagament. - assegurar que en endavant qualsevol procés de revisió d'aquest tipus es faci amb les garanties degudes de seguretat, i amb respecte als principis que han de regir el procediment administratiu, en especial el dret d'audiència i la motivació de les resolucions. - regular de manera més precisa les obligacions de les persones beneficiàries de la prestació, i procurar que tinguin un millor coneixement d'aquestes obligacions, a fi de facilitar-ne el compliment. - regular també de manera més precisa la suspensió de la prestació, establint de manera clara els supòsits en què és procedent, el procediment que cal seguir, els efectes econòmics de la suspensió i la seva durada, el termini per resoldre, i qualsevol altre aspecte que tingui incidència en la situació jurídica de les persones beneficiàries de la prestació, a fi de garantir la seguretat jurídica en aquests procediments.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
01/12/2011 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
17/02/2012 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/03/2012 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
30/03/2012 | Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
03/05/2012 | Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
08/06/2012 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
17/10/2012 | Departament d'Empresa i Ocupació | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració |
25/02/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
09/05/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
25/06/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
26/06/2014 | Departament d'Empresa i Ocupació | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
15/05/2015 | Departament d'Empresa i Ocupació | Irregularitat |
15/05/2015 | Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom | Irregularitat |
19/05/2015 | Col·legi Oficial de Treball Social de Catalunya | Seguiment finalitzat |
19/05/2015 | Departament d'Empresa i Ocupació | Seguiment finalitzat |