Resolució
Q-07476/2012 Disconformitat amb la suspensió d'una prestació de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 21/11/2012
Data de l'últim moviment 29/09/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - Es soluciona el problema, després de la intervenció del Síndic
Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la seva prestació de la renda mínima d'inserció, amb efectes d'1 de juny de 2012, per la pèrdua de les condicions exigides per a la concessió de la prestació en comprovar que les dades contingudes en l'expedient no acrediten que la unitat familiar no obté ingressos superiors a l'import de la prestació, i per l'incompliment de les obligacions derivades del conveni d'inserció signat.

De la documentació que aporta es desprèn que el dia 7 de setembre de 2012 va presentar un escrit de reclamació, al qual encara no ha rebut resposta.

Contingut

En primer lloc, el Síndic no aprecia irregularitat en la decisió de l'Administració de suspendre la prestació, atès que quan es va requerir al promotor que aportés la documentació necessària per acreditar que la seva situació el feia tributari de continuar percebent la prestació no ho va fer. 

Tot i això, cal ressaltar, d'una banda, que entre l'entrevista al promotor i l'emissió de la resolució va passar gairebé un any, i de l'altra, que caldria haver fet constar en què es concretava l'incompliment de les obligacions derivades del conveni d'inserció signat a què es fa referència en la resolució.

En segon lloc, el Síndic considera que l'acord del Govern de 23 d'octubre de 2012, emparat en l'article 11.4 de la Llei 10/1997, de 3 de juliol, de la renda mínima d'inserció, no és aplicable en aquest cas concret.

L'article 11.4 de la llei esmentada preveu que quan la disponibilitat pressupostària no sigui suficient per aprovar tots els expedients, la Comissió Interdepartamental ha d'elevar una proposta al Govern per determinar els criteris objectius i no discrecionals de prelació d'expedients. 

Així, aquesta modificació normativa incorporada per la Llei 5/2012 del 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives de l'impost sobre les estades en establiments turístics, s'encaixa en el marc de l'aprovació inicial del projecte de pla individual d'inserció i reinsercició socials i laborals, però en cap cas en el marc de la modificació o suspensió de la prestació i els seus complements quan la prestació ja està aprovada, com és el cas del promotor.

És per això que el Síndic considera que un cop es va valorar que ja no existien les circumstàncies que justificaven la suspensió s'hauria d'haver emès la resolució de represa de la prestació i s'hauria d'haver reprès el pagament de la prestació amb efectes de juliol de 2012.

En vista de les consideracions anteriors, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que revisi el cas del promotor, s'emeti la resolució de represa del pagament de la prestació de renda mínima d'inserció reconeguda, amb efectes 1 de juliol de 2012 i se li abonin els endarreriments meritats tan aviat com sigui possible.

Tramitació

Data Administració Tràmit

16/01/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
15/03/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/10/2013 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
25/02/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
25/02/2014 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Comunicació a l'Ombudsman de la resolució pendent d'acceptació
19/03/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
29/09/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Altres formes de finalitzar