El promotor de la queixa, en qualitat de regidor de l'Ajuntament de Viladrau, manifesta la seva disconformitat amb algunes actuacions concretes del consistori.
En primer lloc, manifesta que el seu grup municipal no ha rebut resposta escrita de l'Ajuntament a diverses instàncies que ha presentat, en les quals es demanava còpia de diversa documentació. Exposa que enlloc de facilitar-los les còpies que demanaven, l'Ajuntament els ha ofert la possibilitat d'accedir als expedients personant-se a les oficines del consistori, la qual cosa dificulta molt les tasques del grup perquè a l'ajuntament no hi ha un espai adequat per poder estudiar cadascun dels documents.
En segon lloc, exposa que encara no s'ha executat la moció que va aprovar el Ple de l'Ajuntament en data 5 de març de 2012 sobre la senyalització en l'avançament de ciclistes.
D'acord amb l'informe tramès per l'Ajuntament de Viladrau, el Síndic entén que ja s'ha donat resposta als diversos escrits presentats pel promotor de la queixa, i que se li ha lliurat còpies de la documentació sol·licitada en gairebé tots els casos.
Es detecta, però, d'una banda, que algunes de les respostes han estat donades passat el termini legal vigent, que, a Catalunya, és de quatre dies; i que, en algun cas concret, com ara el de l'expedient de la carretera BV-5251, no s'ha facilitat l'accés a còpies, o no s'ha donat resposta expressa, com és el cas de les gestions adreçades a complir l'acord adoptat pel Ple en data 5 de març de 2012, referent a la senyalització en l'avançament de ciclistes de la carretera Gi520.
Atès això, el Síndic recorda a l'Ajuntament que, d'acord amb la regulació que s'estableix a l'article 164 del Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya aprovat pel Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, el dret d'informació dels membres de les corporacions locals recull dos règims diferents d'accés a la informació municipal: un accés directe i un d'indirecte, que implica fer una sol·licitud prèvia i expressa de la informació necessària al president de la corporació o de les diferents comissions. En relació amb aquest segon cas, es fixen taxativament les causes de denegació de la informació i s'estableix, a més a més, que opera el silenci administratiu positiu si no es dicta resolució denegatòria en el termini de quatre dies a comptar de la data de presentació de la sol·licitud d'informació.
D'altra banda, el Síndic constata que en algun cas no s'ha facilitat còpia de la documentació demanada. Concretament, en el cas de l'expedient de la carretera BV-5251, que, segons s'assenyala, només es disposa en format digital.
En relació amb aquest assumpte el Síndic recorda que l'article 164.5 del Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril, estableix que el dret a còpies és un dret a favor dels membres de la corporació i en relació amb tota la documentació a la qual tenen dret d'accés. Aquesta còpia es pot obtenir en format paper, en suport digital o en qualsevol altre mitjà tècnic que en permeti la reproducció per tal d'accedir a la informació requerida, sense cap mena de restricció. En tot cas, la denegació de les còpies, igual que la de l'accés, ha d'estar justificada i degudament motivada en la resolució. Sobre aquest dret s'ha pronunciat el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (sentència núm. 384/2006).
D'acord amb la legislació vigent, doncs, si s'autoritza l'accés a la informació automàticament també s'autoritza el dret a obtenir còpia de la documentació sol·licitada, sempre que es concreti la petició de còpia, per evitar situacions abusives susceptibles de paralitzar l'activitat municipal.
Atès tot això, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Viladrau la necessitat d'atendre les peticions que li formulin els membres del consistori, en el termini legalment establert.
El Síndic demana, a més a més, que doni resposta expressa al promotor de la queixa sobre les actuacions dutes a terme per l'Administració municipal per tal de complir l'acord adoptat pel Ple en data 5 de març de 2012, referent a la senyalització en l'avançament de ciclistes de la carretera Gi520.
Finalment, el Síndic recorda que el dret dels regidors a obtenir còpies inclou també el dret a rebre còpia en format digital de la informació en relació amb la qual s'autoritza la consulta, en els termes exposats en aquesta resolució.