Resolució
AO-07573/2012 Actuació d'ofici relativa als criteris utilitzats per diferents municipis per dictaminar les necessitats educatives específiques

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 23/11/2012
Data de l'últim moviment 24/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

La tramitació de queixes relacionades amb les polítiques per combatre la segregació escolar ha posat de manifest que la detecció de necessitats educatives específiques (en endavant NEE) difereix en intensitat en els diferents municipis. Alguns municipis com ara Mataró, Olot o Vic, per exemple, fan un esforç important en aquest sentit. En altres municipis, en canvi, aquest esforç és menor. 

La tramitació de les queixes posa de manifest, alhora, que el Departament d'Ensenyament té establerts amb caràcter general criteris per dictaminar les NEE de tipus A, B i C, però també que en la pràctica aquests criteris no sempre s'apliquen de la mateixa manera en els diferents municipis.

Contingut

Un cop analitzada tota la documentació de què es disposa, el Síndic fa les recomanacions següents al Departament d'Ensenyament:

- Pel que fa a la consideració de necessitats educatives específiques:

(1) establir amb les instruccions que correspongui una concreció més gran d'indicadors objectius (supòsits) per determinar la consideració de les necessitats educatives específiques derivades de situacions socioeconòmiques desfavorides i també de la incorporació tardana al sistema educatiu, que parteixi d'una valoració tècnicament fonamentada però no restrictiva d'aquestes necessitats.

(2) malgrat reconèixer que l'origen immigrat, ètnic o socioeconòmic de l'alumnat, ?per se?, no representa una necessitat educativa específica, que els supòsits establerts per determinar les necessitats educatives específiques permetin combatre les dinàmiques de segregació escolar dels diferents grups socialment desfavorits (no només d'aquells que presenten necessitats educatives més grans i complexes).

- Pel que fa a la detecció de necessitats educatives específiques:

(3) que promogui el disseny de protocols de detecció en els diferents municipis, i que les comissions de garanties d'admissió planifiquin en tots els municipis procediments de detecció activa de les necessitats educatives de l'alumnat, abans i durant el procés de preinscripció, en coordinació amb els centres escolars, els serveis socials, les oficines municipals d'escolarització, les entitats locals, etc., emprant els diferents instruments de què disposen (com ara el padró d'habitants), especialment en totes les zones on hi hagi dèficits d'escolarització equilibrada.

(4) que la dotació de treballadors socials als equips d'assessorament psicopedagògic sigui adequada per desenvolupar aquesta tasca. 

(5) que el nou decret d'admissió d'alumnat que s'està elaborant, o la resolució que el desplega, reguli específicament el paper que tenen els diferents agents educatius del territori (serveis socials, serveis educatius, centres, etc.) en la detecció d'alumnat amb necessitats educatives específiques.

- Pel que fa a la determinació de la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques:

(6) que les comissions de garantia d'admissió dimensionin la reserva de places al volum d'alumnat amb necessitats educatives específiques present a cada zona d'escolarització, d'acord amb la detecció que s'hagi fet, i que ampliïn la reserva de places en aquells municipis amb voluntat de detecció i escolarització equilibrada en els quals les necessitats educatives específiques detectades siguin superiors a les places reservades. 

- Pel que fa a l'acompanyament de l'alumnat amb necessitats educatives específiques en el procés d'admissió:

(7) que les comissions de garanties d'admissió desenvolupin polítiques proactives d'assignació de plaça i d'acompanyament de l'alumnat entre centres en el procés ordinari d'admissió, abans, durant i després del període de preinscripció, per garantir la seva escolarització equilibrada. 
 
- Pel que fa als límits a l'escolarització d'alumnat amb necessitats educatives específiques:

(8) que per mitjà del nou decret d'admissió d'alumnat que actualment està elaborant el Departament, es desplegui l'article 48.1 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, i que es faci especialment per garantir l'impacte positiu d'aquesta mesura sobre els centres que concentren una proporció més elevada d'alumnat amb necessitats educatives específiques.
 
- Pel que fa a la vigència de la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques:

(9) que per mitjà del nou decret d'admissió d'alumnat que actualment està elaborant el Departament, allargui la vigència de la reserva de places per a alumnat amb necessitats educatives específiques fins a l'inici de curs, tal com preveu l'article 48.1 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació.
 
- Pel que fa a la continuïtat de l'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives específiques

(10) que les comissions de garanties d'admissió i els centres escolars duguin a terme les actuacions d'acompanyament i acollida necessàries per promoure la continuïtat de l'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives específiques als centres assignats, i que es desenvolupin les mesures necessàries de planificació educativa (reduccions de ràtio en els centres amb vacants, per exemple) per evitar els moviments entre centres en els cursos intermedis. 

(11) garantir la subvenció atorgada als centres concertats per evitar que el cost de les activitats complementàries perjudiqui l'escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives específiques a aquests centres.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/12/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/02/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
17/04/2013 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
03/06/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
26/10/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
24/11/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la resolució pendent d'acceptació