Resolució
Q-07584/2013 Disconformitat amb la suspensió d'una prestació de la renda mínima d'inserció per haver formalitzat un contracte de treball

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 24/10/2013
Data de l'últim moviment 30/01/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Empresa i Ocupació Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la suspensió de la seva prestació de la renda mínima d'inserció per haver formalitzat un contracte de treball que va durar tres mesos, juliol, agost i setembre de 2012, i amb la manca de resposta a la sol·licitud de represa de la prestació.

Contingut

Pel que fa al període de suspensió arran de l'activitat laboral duta a terme per la promotora, aquesta activitat es va desenvolupar entre el juliol i el setembre de 2012. El Departament d'Empresa i Ocupació informava que per aquest motiu la renda mínima d'inserció havia d'estar suspesa tres mesos i que, com que la persona interessada havia tornat a treballar el desembre de 2012, no pertocava reprendre la prestació durant tres mesos (setembre, octubre i novembre de 2012). 

Cal deduir, per tant, que es fa una equiparació entre els mesos que havia treballat (tres) i els que la prestació havia d'estar suspesa, però aquesta conclusió no s'ajusta a les previsions de la normativa reguladora de la prestació. I, a més, cal tenir en compte que durant els mesos de juliol i agost (període en què la promotora estava treballant) es va continuar pagant la prestació de renda mínima d'inserció, però el mes de setembre ja està inclòs en el període de suspensió, segons la resolució de 26 de setembre de 2012, de manera que només van ser dues les mensualitats abonades durant el temps de contracte. Aquesta situació posa de relleu la conveniència que la data d'efectes de la suspensió s'ajusti al moment en què es produeixen les circumstàncies que la motiven. 

També s'ha de destacar el fet que durant aquest temps l'Administració no va comunicar a la promotora la seva valoració sobre la improcedència de reprendre la prestació. Aquesta manca d'informació, al marge que pertoqués o no la represa, no resulta adequada a la bona pràctica administrativa, i suposa un perjudici per a les persones afectades. En aquest sentit, és un deure de l'Administració que gestiona el procediment informar la persona interessada de la situació de l'expedient i resoldre sobre les peticions que se li han formulat.

Tenint en compte tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació que adopti les mesures adients perquè:

- Les peticions o propostes de represa d'una prestació s'avaluïn de manera ràpida, per tal de determinar amb celeritat la procedència o no de la represa demanada.

- En cas que es valori que no pertoca la represa, es dicti la resolució oportuna, motivada degudament i amb expressió clara dels fets i fonaments de dret aplicables, i es notifiqui a la persona interessada.

- S'avaluï de nou el cas de la promotora per determinar si, segons els ingressos de què disposava, li corresponia la renda mínima d'inserció en el període entre la finalització d'un contracte el setembre de 2012 i l'inici del següent el desembre de 2012 i, si escau, que se li reconegui la quantia que pertoqui. 

- S'informi la promotora per escrit del resultat d'aquesta avaluació i també, en cas que encara no s'hagin regularitzat els pagaments, de la quantia total que té pendent de cobrar, les mensualitats a què correspon i les previsions d'abonament.

Tramitació

Data Administració Tràmit

24/10/2013 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Acusament de recepció
28/10/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/12/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/01/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/04/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/06/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/07/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
01/08/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
16/09/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
06/11/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/11/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
14/11/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
30/01/2015 Síndica Municipal de Greuges de Terrassa Comunicació a l'Ombudsman del seguiment finalitzat
30/01/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Seguiment finalitzat