El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que l'han exclòs, sense que ningú li ho hagi comunicat, de la llista d'espera en què es trobava per una intervenció quirúrgica a l'Hospital Germans Trias i Pujol.
De la informació de què es disposa es dedueix que el promotor va ser inclòs en llista d'espera l'any 2006 o 2007; que l'any 2008 se li va confirmar que seguia en llista d'espera; que el març de 2011 li van trucar des de l'Hospital Germans Trias i Pujol en dues ocasions per programar la intervenció; que en no localitzar-lo el van excloure de la llista d'espera; que la persona interessada es va assabentar d'aquesta circumstància l'1 de desembre de 2011 en una visita amb la seva metgessa de capçalera.
L'estudi del Síndic, doncs, se centra a determinar si les dues trucades sense resposta són una causa suficient per excloure un pacient de la llista d'espera.
Pel que fa a aquest cas concret, tenint en compte que la trucada telefònica és suficient per programar una intervenció quirúrgica, el Síndic considera que en els casos en què el sistema usat sigui una trucada telefònica i no hagi estat possible parlar directament amb la persona interessada l'Administració hauria d'assegurar-se que aquesta persona rep la informació enviant la programació per correu postal o utilitzant qualsevol altre mecanisme que consideri oportú per aconseguir-ho.
Això no només suposa un benefici per a la persona interessada sinó que també ho és per a l'Administració sanitària, a la qual es facilita la organització.
D'altra banda, no s'ha informat el pacient de les conseqüències que tenia el fet de no atendre les dues trucades (exclusió de la llista d'espera) i tampoc no se li ha ofert cap alternativa un cop s'ha evidenciat que la persona interessada no es va assabentar de la intenció del centre hospitalari de programar-li la intervenció i que segueix interessat a sotmetre-s'hi.
Sobre aquest punt, el Síndic no té constància que el fet de no atendre la trucada de l'Administració estigui recollit com una causa d'exclusió automàtica d'una llista d'espera. I, en cas que així fos, considera que l'Administració s'hauria d'assegurar abans que l'avís ha estat rebut per la persona interessada.
És per això, que el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres oportunes perquè es programi, tant aviat com sigui possible, la intervenció quirúrgica del promotor, sempre que, a criteri de l'especialista, en segueixi sent tributari.