Resolució
Q-07607/2015 Queixa relativa a l'actuació dels serveis socials bàsics en la gestió d'una sol·licitud de renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 28/08/2015
Data de l'últim moviment 05/01/2016
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Castellar del Vallès Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa exposa que ha sol·licitat la prestació de la renda mínima d'inserció i que considera que els serveis socials de Castellar del Vallès estan dilatant la tramitació de la seva sol·licitud perquè encara no s'ha tramès al Departament d'Empresa i Ocupació, la qual cosa endarrereix la possibilitat de rebre la prestació, que li urgeix perquè es troba en una situació de manca d'ingressos i precarietat econòmica. 

També es queixa perquè va ser citat per a una entrevista per al dia 19 d'agost de 2015 amb la professional de referència, i aquell dia no va ser atès per aquesta treballadora. Segons manifesta, el van informar que la gestió del seu cas no podia ser duta a terme per cap altre professional, i el van citar un mes després per a una nova entrevista, per raons del torn de vacances.

Amb les dades de què es disposa no es pot concloure que el temps que s'ha emprat en aquest cas sigui excessiu. Ara bé, l'informe tramès assenyala que el període de vacances pot haver incidit en un endarreriment de la tramitació habitual. En aquest sentit, si això és així, caldria adoptar les mesures organitzatives oportunes per assegurar que en endavant la disminució de personal efectiu durant el període de vacances no afecti de manera substancial la gestió d'aquests procediments.

Pel que fa a la informació donada al promotor sobre la tramesa de la sol·licitud i del projecte de PIR al Departament, hi ha discrepàncies entre el que indica el promotor i el que exposa l'Administració. Davant d'això, convé recordar la importància que en tot moment s'ofereixi a les persones usuàries dels serveis socials una informació clara i precisa sobre els procediments en què són persones interessades, i de facilitar aquesta informació de manera entenedora. 

Pel que fa a la informació que va demanar el Síndic sobre si en el moment que els serveis socials trameten al Departament les sol·licituds de renda mínima d'inserció es lliura a les persones interessades un justificant acreditatiu de la data de tramesa, en l'informe s'indica que la informació es dóna habitualment de manera verbal. El Síndic, però, considera que seria convenient incorporar la pràctica de lliurar a les persones sol·licitants de la renda mínima d'inserció un document acreditatiu de la tramesa i de la recepció de la sol·licitud i dels projectes de PIR. 

Finalment, pel que fa a la consideració de la situació del promotor als efectes de la concessió de prestacions d'urgència, també hi ha discrepància entre la informació de l'Ajuntament i les al·legacions del promotor. L'Administració municipal assenyala que en les entrevistes el promotor va indicar que tenia cobertes les necessitats més immediates per la xarxa de suport familiar i relacional, i que el 22 d'octubre se'l va orientar de nou a posar-se en contacte amb la treballadora social per donar-li suport en aquest aspecte. Tot i això, el promotor ha manifestat recentment que es troba en situació de necessitat absoluta i que no disposa de recursos econòmics per cobrir les despeses d'allotjament i menjar.

En vista d'aquesta situació i de les dades aportades sobre el cas, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Castellar del Vallès, d'una banda, que els serveis socials bàsics es posin en contacte de nou amb el promotor per contrastar i verificar la situació actual, avaluar-la i valorar la conveniència de gestionar l'accés a serveis d'allotjament i alimentació o, si escau, la concessió de prestacions d'urgència per atendre aquestes necessitats bàsiques; i de l'altra, que en la intervenció dels serveis socials bàsics en la gestió dels procediments de renda mínima d'inserció s'incorpori com a pràctica habitual el lliurament a la persona sol·licitant d'un document acreditatiu de la data de tramesa de la sol·licitud al departament responsable de la resolució del procediment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

01/09/2015 Ajuntament de Castellar del Vallès Sol·licitud d'informació a l'Administració
07/10/2015 Ajuntament de Castellar del Vallès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/10/2015 Ajuntament de Castellar del Vallès Sol·licitud d'informació a l'Administració
10/11/2015 Ajuntament de Castellar del Vallès Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/11/2015 Ajuntament de Castellar del Vallès Resolució pendent d'acceptació
05/01/2016 Ajuntament de Castellar del Vallès Reiteració a la resolució pendent d'acceptació