Resolució
Q-07625/2012 Queixa relativa a unes sol·licituds de beques per a l'adquisició de llibres i material didàctic i bon rendiment escolar

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Beques i ajuts
Data d'inici 26/11/2012
Data de l'últim moviment 02/12/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb els problemes que ha tingut amb la sol·licitud de beques per a l'adquisició de llibres de text i material didàctic i bon rendiment escolar per als seus tres fills. 

En primer lloc, exposa que en data 7 de maig de 2012, va rebre, per part de la Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa, una resolució favorable al recurs presentat contra la denegació d'un ajut per a l'adquisició de llibres de text i material didàctic durant el curs 2008-2009 per les seves dues filles i, malgrat el temps transcorregut, encara no li ha estat abonat.

En segon lloc, refereix que l'any 2012 va sol·licitar tres ajuts, però tots tres li van ser denegats adduint una ?situació irregular davant de l'Agència Tributària: algun membre computable es troba en dues declaracions de la renda?. 

Tot i que el 8 de juny de 2012 va presentar un recurs contra la denegació dels tres ajuts i va aportar la documentació requerida, encara no ha rebut resposta.

Contingut

En relació amb els ajuts de llibres de text i material didàctic per al curs 2008-2009, el Departament d'Ensenyament informa que van ser abonats el 26 de gener de 2012. Pel que fa als recursos interposats contra les resolucions de concessió de les convocatòries de bon rendiment i de llibres de text s'informa que segueixen pendents de resolució.

Quant als ajuts corresponents al curs 2008-2009, ja abonats, el Síndic considera que s'ha produït un retard en l'abonament de difícil justificació. En aquest sentit, cal assenyalar que el termini per presentar sol·licituds finalitzava el setembre de 2008, i el termini per emetre resolució amb caràcter general per les resolucions és de sis mesos.

Certament, en aquest cas la persona interessada va presentar un recurs, que va ser estimat, i que va allargar l'atorgament de la beca, però el termini per resoldre reclamacions, segons la normativa que regula el procediment administratiu, és de tres mesos, i no justifica els tres anys transcorreguts entre la sol·licitud de la beca i l'atorgament.

En aquest sentit, el Síndic recorda que el retard en l'abonament de beques i ajuts entra en contradicció amb l'objectiu de facilitar l'accés a aquests ensenyaments als alumnes en situació més desfavorida, ja que en el context actual molts alumnes no disposen dels recursos necessaris per avançar aquests imports.

Des d'aquesta perspectiva, tot i l'actual context de crisi econòmica, el Síndic considera que s'hauria de fer els esforços necessaris perquè els abonaments esmentats puguin dur-se a terme al més aviat possible.

Tramitació

Data Administració Tràmit

17/12/2012 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
23/01/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
07/02/2013 Departament d'Ensenyament Resolució
08/02/2013 Departament d'Ensenyament Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
17/10/2013 Departament d'Ensenyament Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
20/11/2014 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
02/12/2014 Departament d'Ensenyament Seguiment finalitzat