Resolució
Q-07629/2013 Queixa relativa a les incidències relacionades amb la suspensió d'una prestació de la renda mínima d'inserció

Matèries
Polítiques socials
Serveis socials
Inclusió social
Data d'inici 25/10/2013
Data de l'últim moviment 17/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci de Benestar Social de la Selva Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Empresa i Ocupació Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa exposa que per resolució de 27 de desembre de 2012 li va ser suspesa la renda mínima d'inserció perquè un beneficiari de la prestació va formalitzar un contracte de treball. Segons diu, va ser el seu fill qui va ser contractat per fer unes pràctiques d'un mes al novembre de 2012. 

En data 28 de gener de 2013, els seus serveis socials de referència ja van enviar a la Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom una proposta de represa en què informaven que el contracte de pràctiques remunerades del fill del promotor va ser únicament d'un mes, i que la unitat familiar es trobava en situació de dificultat perquè no disposava de cap ingrés. 

El Síndic ha constatat que en l'aplicació informàtica de la prestació hi consta una resolució de fi de suspensió de 5 de març de 2013 per fi de contracte de treball d'un beneficiari. No obstant això, l'expedient consta com a suspès.

Pel que fa a la suspensió acordada l'any 2013, les dades facilitades resulten contradictòries i no demostren amb claredat que estigués justificada. 

La normativa vigent -en concret, l'article 17 del Decret 384/2011, de 30 d'agost, que desplega la Llei 10/1997, de 3 de juliol, estableix que no es poden deduir de l'import de la prestació els ingressos provinents de contractes de treball de durada inferior o equivalent a un mes. 

L'informe del Departament d'Empresa i Ocupació de 28 de novembre de 2014 ho explica en el mateix sentit. Tot i així, indica que no s'ha aplicat aquesta previsió perquè s'havia produït una baixa voluntària i, per tant, es considerava que s'havia rebutjat una feina i, consegüentment, un incompliment de les obligacions que corresponen a les persones beneficiàries de la renda mínima d'inserció. 

El Síndic, però, no comparteix aquest argument tal com està exposat, perquè es tracta de qüestions diferents: una cosa és que s'hagin de descomptar o no uns ingressos, i l'altra que s'hagin de complir les obligacions que estableix la normativa reguladora, i aquestes obligacions s'han de complir en tots els casos, amb independència que es dedueixin o no uns determinats ingressos. 

D'altra banda, en l'informe de 23 de maig de 2104 s'assenyala que atès que la finalització del contracte en pràctiques remunerades va ser una baixa voluntària, no es va poder reprendre la prestació fins a la justificació de la baixa voluntària. Tot i això, a continuació s'explica que el promotor va presentar un certificat de l'empresa i que, ?tot i que en aquest certificat no es justifica la baixa voluntària del contracte, amb efectes de març de 2013 es va deixar sense efectes la suspensió.? Així doncs, davant d'un mateix fet i unes mateixes circumstàncies, en un moment es va valorar que no es podria reprendre la prestació i més tard es va reprendre.

Per tant, no es pot considerar que hi hagués cap motiu per no reprendre la prestació a partir de la proposta tramesa el gener de 2013. Però encara que hi fos, es va produir una actuació inadequada en la gestió de l'expedient. Perquè si, com sembla que es pretén justificar, la causa per la qual no es va donar tràmit immediat a la sol·licitud de represa era que l'òrgan gestor considerava necessari justificar alguna circumstància sobre el final de la relació laboral, hauria d'haver requerit el promotor perquè presentés les explicacions i acreditacions oportunes.

Pel que fa a la suspensió posterior, acordada el març de 2014, els informes tramesos assenyalen que es tracta d'un error de l'Administració. Malgrat que es va esmenar el mes següent, no es justifica que, un cop constatat això, no s'hagi fet també el pagament de manera immediata, i que, un any després, encara no s'hagi fet. 

Tenint en compte tot això, el Síndic suggereix al Departament d'Empresa i Ocupació, d'una banda, que es faci sense més dilació el pagament al promotor de les mensualitats pendents com a conseqüència de les diferents suspensions a què s'ha fet referència; i de l'altra, que s'adoptin les mesures oportunes per assegurar que d'ara en endavant, en cas d'una proposta de represa de la prestació, quan l'òrgan gestor consideri que s'ha de justificar alguna condició o circumstància, ho notifiqui convenientment, de manera expressa, a la persona interessada, i li indiqui quina és la circumstància que ha d'acreditar i de quina manera ho ha de fer, amb indicació clara dels documents que ha d'aportar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

31/10/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/12/2013 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/01/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/04/2014 Consorci de Benestar Social de la Selva Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/04/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
13/05/2014 Consorci de Benestar Social de la Selva Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
26/05/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
04/06/2014 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/10/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Sol·licitud d'informació a l'Administració
17/10/2014 Consorci de Benestar Social de la Selva No irregularitat
02/12/2014 Direcció General d'Economia Social i Cooperativa i Treball Autònom Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/03/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
05/05/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
13/05/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
26/06/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
12/08/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
14/09/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
19/10/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació
30/10/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
17/12/2015 Departament d'Empresa i Ocupació Resolució pendent d'acceptació