Resolució
Q-07654/2015 Queixa pel fet que s'exigeixi un pagament de 20 euros per lliurar a un pacient un CD amb el resultat d'una prova

Matèries
Polítiques socials
Salut
Prestacions sanitàries
Data d'inici 01/09/2015
Data de l'últim moviment 17/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

El promotor de la queixa exposa que l'Administració sanitària li exigeix el pagament de vint euros per lliurar-li en un CD el resultat d'una prova que li van fer, i que no li permeten copiar aquest resultat en un dispositiu informàtic aportat per ell mateix (una memòria USB).

El Síndic posa de manifest que un cop prescrita una prova per un facultatiu de la sanitat pública i feta sense cap cost per al pacient, no se li pot exigir amb posterioritat que pagui per accedir al resultat de la prova. 

Cal recordar que la Cartera de serveis preveu el dret a la informació i la documentació sanitàries d'aquelles persones que rebin les prestacions de la cartera de serveis comuns com una modalitat més de les prestacions sanitàries, d'acord amb allò que disposa la Llei 41/2002, de 14 de novembre, bàsica reguladora de l'autonomia del pacient i dels drets i obligacions en matèria d'informació i documentació clínica.

En aquesta mateixa línia, el Síndic entén que no és vàlid l'argument que de vegades s'ha fet valer des de l'Administració sanitària que les persones que sol·liciten una còpia de la documentació clínica fora del procés assistencial estan obligades a pagar-la, sigui en el format que sigui, en considerar que els pacients tenen dret a obtenir-la amb independència de la finalitat per a la qual la puguin fer servir després. Un cop més cal insistir que una cosa és la prescripció d'aquesta prova i una altra l'accés al resultat. Així, si bé es podria qüestionar la primera, un cop feta la prova amb càrrec a la sanitat pública, no es pot qüestionar l'accés posterior al resultat per part del pacient, atès que ara per ara no es preveu cobrar-ne l'accés.

Ateses aquestes consideracions, el Síndic insta el Departament de Salut a fer les gestions necessàries per assegurar que tots els professionals implicats tenen coneixement del dret dels pacients a obtenir una còpia del resultat de les proves que se'ls faci amb càrrec a la sanitat pública i en general de la seva documentació clínica. I, pel que fa al promotor de la queixa, el Síndic suggereix al Departament que s'hi posi en contacte i li faciliti el resultat de la prova sense cap cost.

Posteriorment, el promotor ha informat que ja se li ha lliurat la documentació que sol·licitava sense cap cost. El Síndic, doncs, considera acceptat el seu suggeriment.

Tramitació

Data Administració Tràmit

22/09/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
13/11/2015 Departament de Salut Irregularitat
17/11/2015 Departament de Salut Seguiment finalitzat

Expedients Relacionats

AO-08006/2013