El Síndic ha obert aquesta actuació d'ofici arran de diverses informacions aparegudes als mitjans de comunicació i de la presentació d'una queixa per part d'un col·lectiu de treballadors de l'Agència de l'Habitatge de Catalunya sobre l'extinció de contractes en l'àmbit del sector públic empresarial autonòmic, mesura que, tot i estar emparada en la necessària adopció de mesures de reducció de les despeses de personal en el sector esmentat, ha estat declarada improcedent en diverses sentències de la jurisdicció social.
Recentment, també s'ha difós als mitjans de comunicació la proposta de la Secretaria d'Administració i Funció Pública d'un seguit de mesures pendents de negociació actualment amb els sindicats que inclouen, entre d'altres, la revisió de plantilles ocupades per personal interí.
Un cop examinat l'informe tramès per la Secretaria d'Administració i Funció Pública en resposta a la petició formulada pel Síndic i estudiades les modificacions normatives sorgides d'ençà el pronunciament de la Secretaria, i sens perjudici de les mesures que derivades d'aquestes es puguin arribar a implementar, el Síndic fa els recordatoris i els suggeriments següents al Departament de Governació i Relacions Institucionals:
En primer lloc, el Síndic recorda que, en l'adopció de les mesures de contenció i reducció de despeses de personal, a conseqüència de les circumstàncies econòmiques, l'Administració de la Generalitat: està obligada a servir amb objectivitat els interessos generals, amb interdicció expressa de l'arbitrarietat, per la qual cosa cal que justifiqui la racionalitat de les mesures; ha de vetllar pel compliment del principi d'igualtat d'oportunitats i no discriminació, per la qual cosa ha de respectar els principis de publicitat, mèrit i capacitat, i ha de vetllar pel foment de l'estabilitat laboral i respectar el dret dels empleats públics al desenvolupament efectiu d'un lloc de treball.
En segon lloc, el Síndic insta l'Administració de la Generalitat a agilitar l'elaboració de la diagnosi prevista al pla d'ocupació aprovat per l'Acord de Govern 28/2012, de 27 de març, per aplicar mesures per a la racionalització de l'organització i l'optimització del personal.
En tercer lloc, el Síndic recorda que en l'aplicació d'aquestes mesures, que poden comportar canvis d'horaris, de funcions, i fins i tot mobilitat geogràfica dels empleats públics, l'Administració de la Generalitat s'ha de subjectar, de forma escrupolosa, als criteris i principis generals previstos al pla d'ocupació aprovat pel Govern (preferència per la voluntarietat de les persones afectades; proximitat geogràfica en la mobilitat respecte de la localitat on es presten serveis; objectivitat i servei als interessos generals; principis d'igualtat, mèrit i capacitat, i màxima difusió i publicitat de les actuacions. I, si afecten condicions de treball dels empleats públics, s'han d'aplicar amb la negociació col·lectiva prèvia que correspongui).
En quart lloc, el Síndic suggereix que l'Administració de la Generalitat estigui amatent als efectes que es derivin de l'aplicació de la mesura de reducció de la jornada del personal interí, des d'un punt de vista de bona administració, gestió eficaç i eficient dels recursos públics, entesos no únicament en clau econòmica sinó també del capital que per a l'organització representa el factor humà, més tenint en compte el seu caràcter transitori i la possible modificació de la seva durada en funció de l'acompliment dels objectius de reducció del dèficit públic.
I finalment, el Síndic recorda a l'Administració de la Generalitat que, si opta per extingir contractes de personal laboral al seu servei, és aconsellable instrumentar aquesta decisió mitjançant un pla d'ordenació que motivi que no hi ha altres alternatives.