Resolució
AO-07742/2012 Actuació d'ofici relativa al dret de vaga dels alumnes de centres docents

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Drets i deures dels alumnes
Data d'inici 29/11/2012
Data de l'últim moviment 26/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent d'acceptació per l'administració

Plantejament

El Síndic ha rebut diverses consultes relatives a l'exercici del dret de vaga per part d'alumnes de centres docents amb motiu de les jornades de convocatòria de vaga que han tingut lloc al llarg del curs escolar. 

Un cop revisada la normativa d'aplicació, es posa de manifest que la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, garanteix l'exercici del dret de vaga de l'alumnat a partir del tercer curs d'educació secundària obligatòria, però en canvi la regulació que conté el Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius, sembla condicionar l'exercici d'aquest dret al fet que estigui previst en les normes d'organització i funcionament de cada centre.

Contingut

En l'informe del Departament d'Ensenyament s'assenyala que en desenvolupament de la normativa bàsica (article 8 de la Llei orgànica 8/1985, en endavant LODE), el Decret 102/2010 estableix que a les normes d'organització i funcionament del centre hi poden constar les concrecions relatives, entre d'altres, a les decisions col·lectives de l'alumnat sobre l'assistència a classe, en el sentit d'oferir al centre la possibilitat de preveure les especificitats que es considerin necessàries en l'exercici efectiu del dret previst a la LODE.

També s'assenyala que si les normes internes no han fet cap previsió s'hauria d'aplicar directament el règim de la LODE i, en conseqüència, conclou que no hi ha cap contradicció entre la regulació de la LODE i la que es conté en el Decret d'autonomia de centres.

El Síndic entén que aquesta conclusió resulta la més favorable a l'exercici del dret de vaga de l'alumnat, en el sentit que a manca de previsió expressa en les normes d'organització i funcionament dels centres s'aplicarà directament l'article 8 de la LODE.

Això no obstant, a la pràctica al Síndic s'han rebut nombroses consultes, en dies posteriors a jornades de vaga, en què es posava de manifest que alguns instituts desconeixen la regulació d'aquest dret que conté la LODE, i no autoritzen els alumnes a partir de tercer curs de secundària a fer vaga, tot i sol·licitar-ho els progenitors, i apliquen sancions o en alguns casos posen exàmens o proves en aquestes jornades. 

Davant aquesta situació, el Departament d'Ensenyament hauria de posar els mitjans perquè el dret de vaga pugui ser exercit de forma efectiva, i perquè els alumnes no puguin ser sancionats per exercir aquest dret per desconeixement dels centres.

Amb aquest objectiu, el Síndic suggereix al Departament que doni les instruccions oportunes perquè els documents d'organització i funcionament dels centres docents incloguin una referència a l'exercici de decisions col·lectives de l'alumnat sobre l'assistència a classe a partir del tercer curs de l'educació secundària obligatòria, en el cas dels centres que no el tinguin regulat en les seves normes d'organització i funcionament, a fi d'assegurar que es pugui complir de forma efectiva.

Tramitació

Data Administració Tràmit

06/05/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Sol·licitud d'informació a l'Administració
01/07/2013 Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
14/11/2013 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/01/2014 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
11/03/2014 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
26/10/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació