La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca de resolució de la reclamació de responsabilitat patrimonial que va presentar el dia 20 de setembre de 2013, amb motiu d'un cop que va patir el 17 de juliol de 2014 amb una porta de vidre de la biblioteca central de Badalona. Reclama una indemnització a l'Ajuntament pels danys que va patir a les ulleres, que duia en el moment del cop, ja que entén que la porta no estava degudament senyalitzada.
El Síndic recorda que l'article 139 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, determina que els particulars tenen dret a ser indemnitzats per les administracions públiques corresponents de tota lesió que pateixin en qualsevol dels seus béns i drets, tret dels casos de força major, sempre que la lesió sigui conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics.
Alhora, l'article 81 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, estableix que les administracions han de respondre dels danys i perjudicis ocasionats als ciutadans en els seus béns i drets com a conseqüència del funcionament normal o anormal dels serveis públics excepte en els casos de força major o de danys que els ciutadans tinguin el deure jurídic de suportar d'acord amb la llei. En qualsevol cas, el dany ha de ser efectiu, avaluable econòmicament i individualitzat en relació amb una persona o un grup de persones.
El Síndic considera que des que es va admetre a tràmit la reclamació ha transcorregut un termini superior al que està legalment i reglamentària establert de sis mesos per dur a terme tots els actes d'instrucció previs a la resolució. Tampoc consta que s'hagi dut a terme cap actuació que justifiqui que no s'hagi practicat la prova testifical que la persona interessada apuntava en el seu escrit d'interposició de la reclamació, en què citava expressament la directora de la biblioteca com a testimoni presencial dels fets.
D'altra banda, si bé és cert que la dilació en la tramitació no sempre té conseqüències indemnitzatòries, aquestes es produeixen quan la durada s'hagi de qualificar d'irracional, desproporcionada o desaforada.
El Síndic considera, doncs, que d'acord amb el principi d'oficialitat, que recull l'article 74 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, el procediment està sotmès al criteri de celeritat i s'ha d'impulsar d'ofici en tots els seus tràmits. En conseqüència, demana a l'Ajuntament de Badalona que doni les ordres oportunes per tal que adopti totes les mesures que té a l'abast perquè la tramitació d'aquest expedient no es dilati més en el temps.