Resolució
Q-07769/2013 Queixa relativa a la dotació de recursos per a l'atenció de les necessitats educatives especials de l'alumnat en centres ordinaris a l'institut de Tremp

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Necessitats educatives especials
Data d'inici 04/11/2013
Data de l'últim moviment 24/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament d'Ensenyament Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La persona interessada lamenta la reducció de mitja dotació de personal docent a les unitats de suport a l'educació especial (en endavant USEE) dels instituts, i també que la progressiva limitació de recursos a les USEE deixa els alumnes amb necessitats educatives especials de les zones rurals sense pràcticament possibilitats formatives, perquè en aquestes zones no hi ha entitats, associacions o organismes específics, públics o privats, per donar suport a la formació dels infants, més enllà dels recursos de què ja disposa el centre. En el seu cas concret, afegeix que cada setmana s'ha de desplaçar un dia de Tremp fins a Lleida per poder portar la seva filla a una associació en què personal especialitzat fa un seguiment del seu procés d'aprenentatge. Això els suposa perdre mitja jornada de treball i fer gairebé 190 quilòmetres sense que ningú els ajudi a finançar aquesta despesa.

El Síndic ha evidenciat que la dotació d'auxiliars d'educació especial a l'institut de Tremp és insuficient per atendre les necessitats educatives especials del seu alumnat.

Si bé és cert que el Departament d'Ensenyament ha incrementat en la darrera dècada la inversió en estratègies per avançar cap a l'objectiu de l'escolarització inclusiva, com passa amb el progressiu desplegament de les USEE, el Síndic ha destacat darrerament algunes disfuncions relacionades amb la insuficient disponibilitat de recursos per atendre des del sistema educatiu ordinari aquestes necessitats educatives especials. 

S'ha reiterat que condicionar les hores assignades al volum d'una ?bossa? d'hores limitada provoca (o pot provocar) que hi hagi necessitats educatives especials no suficientment cobertes, o desigualment cobertes, en funció del centre d'escolarització de l'infant.

Per aquest motiu, el Síndic ha sol·licitat al Departament d'Ensenyament que revisi els procediments d'assignació d'hores de vetllador a fi de garantir que les necessitats d'aquest suport educatiu siguin el criteri fonamental a l'hora de decidir sobre les assignacions d'hores a cada centre. La valoració de les necessitats educatives especials ha de ser el criteri que determini l'assignació d'hores, i el volum de la ?bossa d'hores? no hauria de ser finit, sinó condicionat al volum de necessitats educatives especials existent. Altrament, es podria estar vulnerant el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats dels alumnes amb discapacitat protegit per l'ordenament jurídic.

Precisament, el Síndic alertava que una modificació de la dotació d'hores de vetllador havia d'estar precedida d'una valoració tècnicament fonamentada per part de l'EAP de les necessitats de suport de cada alumne. L'experiència d'aquesta institució evidencia que aquesta valoració prèvia no sempre es produeix.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Departament d'Ensenyament: 

1. Que doti l'institut de Tremp de les hores de vetllador que un dels alumnes tenia assignades el curs 2014/2015 o, alternativament, que justifiqui la minoració d'aquesta dotació de cara al curs 2015/2016.

2. Que doti l'institut de Tremp de les hores de vetllador per atendre una altra alumna, a fi d'evitar que la seva mare hagi d'atendre les seves necessitats de suport durant l'horari lectiu.

3. En definitiva, que garanteixi a l'institut de Tremp l'assignació d'hores de suport a l'alumnat amb necessitats educatives especials que es deriva de la valoració de necessitats feta per l'EAP.

Tramitació

Data Administració Tràmit

15/11/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a Lleida Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/12/2013 Serveis Territorials d'Ensenyament a Lleida Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/05/2015 Departament d'Ensenyament Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/10/2015 Departament d'Ensenyament Resolució pendent d'acceptació
24/11/2015 Departament d'Ensenyament Reiteració a la resolució pendent d'acceptació