Resolució
Q-07818/2011 Disconformitat amb la no concessió de l'ajut del fons d'acció social per cobrir les despeses d'incineració d'un nadó perquè no va viure més de vint-i-quatre hores

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Funció pública
Data d'inici 14/12/2011
Data de l'últim moviment 25/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el fet que no se li hagi concedit l'ajut del fons d'acció social (en endavant FAS) per cobrir les despeses d'incineració de la seva filla, nascuda en un part de bessons, atès que no la va poder inscriure en el llibre de família perquè no va viure més de vint-i-quatre hores.

Contingut

El Codi civil estableix certes condicions per tal que el naixement determini la personalitat del nadó i evitar litigis sobre si l'infant ha nascut viu o mort i, en contrapartida, aquest automatisme exclou també la personalitat patrimonial de qui, tot i néixer viable, mor abans del transcurs del primer dia de vida.

En aquest cas, la mateixa persona interessada va confirmar que la seva filla no va sobreviure al termini de temps legalment establert per tal que s'hagués pogut practicar la inscripció en el Registre, en el qual han de constar, de forma autèntica a efectes de prova, l'existència de les persones, la seva presència i la subsistència, i també l'acta de defunció. 

Atesa la impossible inscripció del naixement, i conseqüentment de la defunció, en els llibres del Registre civil, tampoc no es podia obtenir aquesta inscripció en el llibre de família, que és el document que la persona interessada necessitava presentar per poder tenir dret a l'ajut del FAS que va sol·licitar per la modalitat de defunció de fills.

Per les raons que s'han exposat, el Síndic entén que l'actuació de l'Administració no va ser irregular quan no va concedir la subvenció a la persona interessada perquè  no havia acreditat documentalment el compliment de les condicions que donaven dret a la percepció, sinó que va ser ajustada a les determinacions legals establertes.

Tanmateix, la documentació exigida per tal de poder accedir a l'ajut era impossible d'obtenir per a la persona interessada, i també és cert que les circumstàncies excepcionals del cas no estaven recollides a les bases de la convocatòria, perquè precisament aquestes bases es redacten amb criteris de generalitat i no recullen situacions tan específiques com la que s'exposa en aquest cas.

Tot i això, el Síndic entén que un examen de la documentació que la persona interessada sí que pot aportar, com ara el certificat mèdic que acredita l'existència del part de bessons, el certificat que acredita que un dels fetus no va sobreviure el temps mínim exigit per inscriure'l en el registre civil, la còpia del llibre de família que acredita la filiació del fetus supervivent, o les factures acreditatives de les despeses del sepeli, haurien de portar a la conclusió que és factible la concessió d'un ajut la finalitat del qual és compensar les despeses esdevingudes pel sepeli o la incineració ocasionada per la defunció de fills.

Per aquest motiu, el Síndic demana al Departament de Salut que doni les ordres oportunes per tal que es revisi la decisió presa de no concedir a la persona interessada l'ajut que va sol·licitar.

Tramitació

Data Administració Tràmit

23/01/2012 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
22/02/2012 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
12/03/2012 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
27/04/2012 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
04/05/2012 Departament de Salut Resolució
25/10/2012 Departament de Salut Seguiment finalitzat