Resolució
Q-07820/2012 Disconformitat amb el mal estat de conservació de l'edifici de l'escola La Mar Bella, de Barcelona

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 03/12/2012
Data de l'últim moviment 19/06/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Consorci d'Educació de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta parcialment la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el mal estat de conservació de l'edifici de l'escola La Mar Bella, de Barcelona. Explica que tot i que l'any 2006 es van iniciar les obres de reforma del centre, encara està pendent d'iniciar-se la segona fase de rehabilitació i reforma.

Contingut

L'informe del Consorci d'Educació de Barcelona enumera les actuacions de rehabilitació del centre dutes a terme d'ençà l'any 2006. Alhora, però, també exposa que a la programació d'aquestes actuacions es va preveure una rehabilitació d'una part de l'edifici per al curs 2010/2011, que no s'ha pogut dur a terme per manca de disponibilitat pressupostària.

El mateix Consorci d'Educació de Barcelona admet que l'estat de conservació de les instal·lacions actuals és deficient, i que les actuacions que es duen a terme es fan amb el pressupost de manteniment, amb l'objectiu de garantir unes condicions adequades de seguretat i salubritat, a l'espera de disposar de la capacitat pressupostària necessària per fer la resta de la rehabilitació.

Finalment, el Consorci d'Educació de Barcelona exposa que en aquests moments no és possible concretar una previsió de les obres de rehabilitació, atès que encara no s'ha aprovat el Pla d'inversions municipals, que previsiblement tindrà dotacions econòmiques per fer obres de reforma, ampliació i millora als equipaments escolars.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic recorda que tots els infants tenen dret a rebre una educació de qualitat, tal com preveu l'article 2 de la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació, i que aquesta previsió no només inclou la qualitat del projecte pedagògic del centre o l'ensenyament, sinó també, en un sentit global, les instal·lacions en les quals es porta a terme. De fet, l'article 14 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació (LODE), relaciona les condicions materials dels centres amb el dret a una educació de qualitat quan estableix que ?tots els centres docents han de reunir uns requisits mínims per impartir els ensenyaments amb garantia de qualitat?, i que ?els requisits mínims es refereixen a (...) instal·lacions docents i esportives?, entre altres aspectes. 

Pel que fa a les condicions materials dels centres, el Síndic fa tres consideracions bàsiques:

En primer lloc, les condicions materials deficients dels centres poden malmetre el dret a una educació de qualitat i en equitat. És per aquest motiu que el Síndic reitera la importància de planificar les construccions escolars que es troben en aquestes condicions de provisionalitat, malgrat que les dificultats pressupostàries no ho afavoreixin.

En segon lloc, ateses les dificultats pressupostàries actuals, aquesta planificació ha de partir d'una priorització de l'execució de les construccions escolars en funció del grau d'afectació a la qualitat i equitat educatives, i cal posar un accent especial a garantir la millora de les condicions materials dels centres amb una composició social més desfavorida i amb una concentració més elevada de necessitats educatives específiques.

I en tercer lloc, les restriccions pressupostàries actuals no han d'impedir concretar una temporalització dels processos constructius dels centres, encara que sigui amb un retard afegit i que pugui veure's modificada en el futur. És per aquest motiu, i també pel fet que aquesta situació de provisionalitat afecta negativament la qualitat de l'educació i, conseqüentment també, els drets dels infants, que el Síndic demana a l'Administració educativa que faci previsions sobre els processos constructius, de manera que la comunitat escolar corresponent pugui conèixer quan el centre iniciarà l'activitat en les noves instal·lacions.

En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana al Consorci d'Educació de Barcelona que planifiqui la construcció del centre i concreti la temporalització de l'execució de les obres, en funció de les prioritats que tingui establertes, encara que aquesta temporalització sigui provisional i subjecta a eventuals modificacions futures.

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/12/2012 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
31/01/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
08/02/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
02/04/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació per part de l'Administració
11/06/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
18/06/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Vulneració
22/11/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
24/12/2013 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
28/01/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/03/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
30/04/2014 Consorci d'Educació de Barcelona Irregularitat
02/04/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
15/06/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
19/06/2015 Consorci d'Educació de Barcelona Seguiment finalitzat