Resolució
Q-07884/2012 Disconformitat amb la reducció d'horaris i l'increment de preus de les taxes de les escoles bressols municipals de Martorell, arran de la modificació de l'Ordenança fiscal núm. 15, reguladora de les taxes per a la prestació de serveis d'atenció a les persones

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Preinscripció a l'educació i centres
Data d'inici 07/12/2012
Data de l'últim moviment 22/05/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Martorell Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la reducció d'horaris i l'increment de preus de les taxes de les escoles bressols municipals de Martorell, arran de la modificació de l'Ordenança fiscal núm. 15, reguladora de les taxes per a la prestació de serveis d'atenció a les persones.

Exposa que durant els cursos escolars 2010-2011 i 2011-2012 a Martorell havia quatre llars municipals infantils i una de concertada, les quals oferien diferents horaris per tal d'ajustar-se a les necessitats econòmiques i horàries de les famílies. 

Tot i que al gener de 2012, segons la promotora, ja es va incrementar la taxa d'escolaritat un 20%, sembla que amb l'Ordenança fiscal esmentada es va acordar eliminar tots els horaris i oferir-ne un d'únic de 9 a 12 hores i de 15 a 17 hores amb una taxa d'escolaritat de 145 euros. És a dir, que s'ha tornat a incrementar la taxa per segona vegada en un mateix any. 

A banda d'això, amb aquesta nova ordenança es creen dues taxes d'acolliment per fer front a la primera hora de matí (de 8 a 9 hores), amb un preu de 29 euros, i a l'hora de migdia (de 12 a 14 hores), amb un import de 40 euros. És a dir, que la taxa d'escolaritat per l'horari de 8 a 17 hores, que durant el curs 2010-2011 era de 105,85 euros mensuals, passa a ser, per al curs 2012-2013, de 145 euros més la taxa d'acolliment del matí i la taxa d'acolliment del migdia, que fan un total de 214 euros. Això vol dir que s'ha incrementat un 102%. Cal afegir que el servei de menjador es manté a part. 

La persona interessada addueix que el preu de la taxa és desorbitat i gens competitiu en relació amb altres llars d'infants privades o escoles d'altres municipis. A part, aquesta pujada de preu està provocant una situació d'exclusió social per a les famílies que no poden assolir l'increment estipulat. És per aquesta mateixa qüestió que demana, d'una banda, que el preu de la taxa d'escolaritat inclogui també les taxes d'acolliment, i de l'altra, que es rebaixi la quota per a les famílies que tan sols fan ús del servei de l'escola tres o quatre hores. 

Segons manifesta, tot i que es van presentar una vuitena d'instàncies en contra d'aquesta ordenança, l'Ajuntament va desestimar totes les al·legacions en el ple extraordinari convocat el dia 30 de juliol de 2012. Denuncia que el ple es va comunicar amb tan sols nou hores d'antelació i en una data en què moltes mares i pares estaven de vacances o les començaven al dia següent. Ha demanat audiència a l'Ajuntament per tal de tractar el tema exposat, però encara no ha rebut cap resposta.

Contingut

En relació amb la modificació del tipus de quota i el fet que se suprimeixi el model consistent en l'existència de diferents modalitats horàries amb diferents quotes, el Síndic no observa indicis d'irregularitat, per bé que les persones interessades hi puguin estar legítimament en desacord, atès que l'Ajuntament té la potestat d'organitzar el servei i es tracta d'un model també aplicat en altres centres. En aquest sentit, el Decret 101/2010, de 3 d'agost, d'ordenació dels ensenyaments del primer cicle de l'educació infantil, estableix que el Departament d'Ensenyament ha d'afavorir l'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres.

Tampoc no s'observa indicis d'irregularitat en l'establiment d'una quota referida al servei d'acollida matinal. Això no obstant, en relació amb la quota referida a acolliment en el temps de migdia, el Síndic en desconeix els detalls de l'aplicació i, en concret, els supòsits en què s'aplica i si s'aplica amb caràcter addicional als alumnes que són usuaris del servei de menjador. 

En cas que fos així, cal recordar que l'Ordre del Departament d'Ensenyament per la qual s'estableix el preu màxim del servei de menjador estableix que aquesta prestació comprèn, a més de l'àpat, l'atenció directa a l'alumnat durant el temps de la prestació del servei de menjador i els períodes de temps anteriors i posteriors, des que acaben les classes del matí fins que comencen les de la tarda amb una durada màxima de dues hores i mitja en total.

En aquest sentit, el preu del menjador ha d'incloure no només l'àpat sinó l'atenció dels infants en el període de temps de migdia, tenint en compte que la permanència dels infants a la llar durant aquest temps és inherent a l'ús del servei de menjador.

Pel que fa a la quota resultant, el Síndic considera que se situa dins de la franja de quotes més altes. Certament, els ensenyaments d'educació infantil no tenen reconeguda la gratuïtat dins del nostre ordenament i el marc normatiu vigent no estableix un preu màxim, sinó que l'import dels preus públics ha de cobrir com a mínim el cost del servei prestat.

Amb tot, també cal tenir en compte que el marc normatiu vigent reconeix el dret a l'educació en igualtat d'oportunitats, i que la Llei 12/2009, de 10 de juliol, estableix que un dels objectius dels ensenyaments d'educació infantil de primer cicle és ?prevenir i compensar els efectes discriminadors de les desigualtats d'origen social, econòmic i cultural? (article 56.1).

En aquest sentit l'establiment d'un sistema d'ajuts d'atenció a les persones previst per l'Ajuntament pot fer complir l'objectiu de garantir l'accessibilitat del servei als infants en situació econòmica desafavorida. Tot i això, de cara a futurs increments de la quota, caldria tenir en compte la necessitat d'assegurar l'accés en condicions d'equitat i la funció compensadora de desigualtats.

Per tot això, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Martorell que se suprimeixi l'aplicació de la quota d'acolliment en el temps de migdia en cas que s'apliqui de forma acumulativa al servei de menjador, de manera que la quota corresponent al servei de menjador inclogui la totalitat del període de temps comprès entre el final de les activitats de matí fins a l'inici de les de la tarda.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/12/2012 Ajuntament de Martorell Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2013 Ajuntament de Martorell Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
22/05/2013 Ajuntament de Martorell Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/07/2013 Ajuntament de Martorell Resolució pendent d'acceptació
21/08/2013 Ajuntament de Martorell Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/12/2013 Ajuntament de Martorell Resposta a la resolució pendent d'acceptació
22/05/2014 Ajuntament de Martorell No irregularitat