Resolució
Q-07917/2013 Manca d'actuació de l'Ajuntament de Barcelona davant les molèsties que provoca una activitat de restauració

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Contaminació
Data d'inici 07/11/2013
Data de l'últim moviment 14/05/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Barcelona Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la manca d'actuació de l'Ajuntament de Barcelona davant les molèsties que li provoca una activitat de restauració propera al seu domicili.

Concretament, es queixa dels sorolls que generen els clients a la sortida del local i de l'incompliment dels horaris de tancament. Ha presentat diverses instàncies a l'Ajuntament i consta que el dia 18 de novembre de 2013, en una audiència pública del Districte, se li va donar resposta verbal, en el sentit que es prendrien mesures per reduir aquestes molèsties. Tot i això, no s'ha explicitat quines actuacions concretes s'han dut a terme.

Contingut

L'Ajuntament ha informat que s'ha donat compliment a les ordres de cessament de les fonts sonores (billar i futbolí, els quals estan inutilitzats). També s'han canviat les persianes, que funcionen amb un mecanisme nou, pendent de verificació sonomètrica. Pel que fa a les molèsties que ocasionen els clients a l'exterior de l'activitat, s'indica que la Guàrdia Urbana fa un seguiment des de l'inici de l'any 2013, sense que s'hagin apreciat incidències significatives. En concret, s'assenyala que ni la Guàrdia Urbana ni els serveis d'inspecció municipal no han detectat cap incompliment horari. 

En qualsevol cas, el que no es pot negar és que hi ha una activitat que provoca molèsties a veïns, actualment, pel soroll que provoquen els seus clients quan surten al carrer. 

En aquest sentit, cal recordar que l'article 5.2. h) de la Llei 11/2009, de 6 de juliol, estableix que els espectadors, els participants i els usuaris dels espectacles públics i de les activitats recreatives tenen l'obligació d'adoptar una conducta, a l'entrada i a la sortida de l'establiment, que garanteixi la convivència entre els ciutadans i no destorbi el descans dels veïns, i no malmetre el mobiliari urbà que hi hagi a l'entorn d'on es duu a terme l'espectacle o l'activitat.

Així mateix, tant les administracions competents com les persones responsables dels establiments oberts al públic, dels espectacles públics i de les activitats recreatives han de garantir la convivència ordenada entre els espectadors, els participants i els usuaris d'aquests establiments i la resta de ciutadans, especialment els que viuen a prop dels llocs on es duen a terme aquestes activitats, amb ple respecte als drets d'aquestes persones (article 2 de la Llei 11/2009, de 6 de juliol).

En aquest sentit, l'article 8.4 de la Llei 11/2009, de 6 de juliol, determina que les administracions a les quals aquesta llei atribueix competències, sens perjudici de les accions sancionadores que corresponguin, han d'oferir actuacions i serveis de mediació entre consumidors d'oci i titulars d'establiments oberts al públic i les persones que hi viuen a prop, a fi de resoldre per aquesta via situacions de conflicte veïnal i d'evitar riscos per a la convivència. 

Per aquest motiu, el Síndic entén que correspon a l'Ajuntament de Barcelona:

- Mantenir el seguiment de la Guàrdia Urbana iniciat a començaments de l'any 2013 i, si escau, reforçar la presència d'efectius policials en aquella zona. És convenient programar i reforçar la presència uniformada al carrer per tal de dissuadir i eradicar conductes incíviques.

- Incoar expedients sancionadors als clients dels locals d'oci que derivin de les
denúncies aixecades per la Guàrdia Urbana, per incompliments de l'Ordenança de mesures per fomentar i garantir la convivència ciutadana a l'espai públic de Barcelona, o per vulneració de qualsevol altra normativa.

- Incoar expedients sancionadors al titular de l'activitat quan es constatin incompliments de la normativa d'espectacles públics i activitats recreatives i de les ordenances municipals.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/12/2013 Districte de Sant Andreu Sol·licitud d'informació a l'Administració
04/02/2014 Districte de Sant Andreu Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
10/02/2014 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
21/03/2014 Districte de Sant Andreu Sol·licitud d'informació a l'Administració
06/05/2014 Districte de Sant Andreu Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
09/05/2014 Ajuntament de Barcelona Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
03/09/2014 Ajuntament de Barcelona Resolució pendent d'acceptació
20/10/2014 Ajuntament de Barcelona Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
27/04/2015 Ajuntament de Barcelona Resposta a la resolució pendent d'acceptació
13/05/2015 Ajuntament de Barcelona Irregularitat
13/05/2015 Districte de Sant Andreu Irregularitat
14/05/2015 Ajuntament de Barcelona Seguiment finalitzat