Resolució
Q-07928/2011 Disconformitat amb la suspensió del servei de transport escolar per a una alumna de l'escola bressol Nexe de Barcelona resident a Cornellà de Llobregat

Matèries
Polítiques socials
Educació i recerca
Beques i ajuts
Data d'inici 16/12/2011
Data de l'últim moviment 31/10/2012
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Cornellà de Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Consell Comarcal del Baix Llobregat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb el transport escolar de la seva filla, alumna de l'escola bressol Nexe de Barcelona i resident a Cornellà de Llobregat.

Exposa que la seva filla té una discapacitat greu i que requereix una atenció personalitzada i especialitzada que no pot rebre en cap centre de la xarxa pública, motiu pel qual assisteix a aquesta escola bressol. Per fer-ho, ha estat de vital importància el transport adaptat fix que els ha ofert el Consell Comarcal del Baix Llobregat de forma gratuïta, mitjançant la intermediació de l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat.

Tot i això, el Departament d'Acció Social de l'Ajuntament els ha comunicat que, a causa de les retallades del Govern de la Generalitat, el Consell Comarcal del Baix Llobregat està deixant d'oferir de manera gradual aquest servei a les famílies dels municipis de més de 50.000 habitants. Com a conseqüència d'això, l'Ajuntament els demana que participin en el copagament fins a final de curs del 50% del cost del servei. També han estat informats que aquest servei deixarà de prestar-se el curs 2012-2013.

Segons el promotor, el problema rau en el contracte marc de l'Ajuntament amb el Consell Comarcal, en el qual l'escola bressol Nexe no consta com a centre escolar.

Contingut

En l'informe del Consell Comarcal del Baix Llobregat es fa constar el següent: 

- Segons la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, és competència dels consells comarcals i dels municipis de més de 50.000 habitants la prestació de serveis de transport adaptat, per la qual cosa el Departament de Benestar Social i Família ha anat signant anualment el Protocol addicional del contracte-programa 2008-2011, segons el qual la Generalitat aporta una quantitat màxima en concepte de transport adaptat destinat a satisfer les necessitats dels municipis menors de 50.000 habitants de la comarca i a sufragar les despeses produïdes pel transport prestat des del Consell Comarcal entre aquests municipis i l'escola bressol Nexe, a Barcelona.

- Cornellà de Llobregat, com a municipi de més de 50.000 habitants, té la competència de la prestació del servei de transport adaptat; en cada cas, l'Ajuntament estudia quina és l'opció més correcta, i si determina fer ús d'alguna ruta de transport adaptat existent o proposar-ne de noves ho sol·licita al Consell Comarcal, que és qui duu a terme la gestió a fi d'optimitzar els recursos i fer les rutes de transport més eficients.

- El Consell Comarcal del Baix Llobregat gestionava el curs passat dues rutes, no obligatòries, per anar a l'escola bressol Nexe, de manera que els municipis de més de 50.000 habitants que ho sol·liciten son inclosos en aquestes rutes, encara que es fan càrrec del cost dels seus usuaris mitjançant la signatura d'un conveni de cooperació amb el Consell Comarcal.

- En el cas dels municipis de l'àmbit de l'Àrea Metropolitana de Barcelona, els costos del transport adaptat es reparteixen entre l'Àrea Metropolitana, que assumeix el 78% del servei, i l'Ajuntament, que n'assumeix el 22% més els costos dels acompanyants.

Per la seva banda, l'Ajuntament de Cornellà de Llobregat ha confirmat la subscripció amb el Consell Comarcal d'un conveni de cooperació en relació amb el transport adaptat fix per a persones amb mobilitat reduïda, i informa que en revisar el tipus de contracte establert es va posar de manifest que els municipis de més de 50.000 habitants havien de fer-se càrrec de la part corresponent i que davant la situació plantejada es va optar per confirmar al Consell Comarcal que l'Ajuntament assumiria el cost per tal de no deixar la família sense el recurs, tenint en compte que hi havia la previsió que acabés aquest curs

Però davant la previsió de continuïtat de la filla del promotor a l'escola bressol Nexe, l'Ajuntament va considerar que no era possible continuar assumint el cost del transport col·lectiu en les condicions actuals, i va orientar la família a cercar altres alternatives, com ara la utilització d'un taxi adaptat, servei pel qual podria gaudir d'un ajut del Departament d'Acció Social i Ciutadania. 

Amb posterioritat, el Síndic ha sabut que l'assumpte ha estat resolt, per la qual cosa recorda a l'Ajuntament de Cornellà i al Consell Comarcal del Baix Llobregat que:

- la legislació vigent referent al transport adaptat situa en un pla diferent els municipis amb una població superior a 50.000 habitants, els quals reben unes aportacions econòmiques per a aquest concepte; per tant, els municipis que superen aquest nombre d'habitants, no poden ser objecte de la recepció d'aportacions econòmiques per a transport adaptat per part del Consell Comarcal. 

- el Decret 151/2008, de 29 de juliol, en referència al servei de transport adaptat, descriu aquest servei com a ?servei complementari de suport als serveis socials d'atenció especialitzada a persones amb discapacitat, consistent en la prestació d'un sistema de transport adaptat al grau de necessitat de suport de les possibles persones usuàries per tal de possibilitar el seu accés als serveis socials d'atenció especialitzada o aquells altres que permetin garantir la seva integració?. El mateix decret diu que ?la garantia de la prestació està subjecta a crèdits pressupostaris disponibles?.

- la població destinatària és ?la població general?, i per tant l'edat no n'és una limitació; però des dels consells comarcals sovint s'entén que l'aportació econòmica que reben del Departament de Benestar Social i Família per mitjà dels contractes-programa va destinada a ?persones amb discapacitat que tenen com a destinació centres terapèutics i/o ocupacionals prescrits per la xarxa pública?.

- els requisits d'accés són: a) l'acreditació de la situació de necessitat, d'acord amb la normativa reguladora del servei; b) la residència en un municipi de Catalunya, i d) la resta de requisits d'accés establerts en l'ordenament jurídic vigent. El cost de referència, el mòdul social i el copagament es troben pendents de desplegament normatiu. 

- la Llei 12/2009, de 10 de juliol, d'educació de Catalunya, en l'article 6.3, estableix ?el deure de les administracions públiques de fomentar l'accés al transport escolar als alumnes amb discapacitat i amb necessitats educatives específiques?, sense fer referència a l'etapa educativa en què es troben.

A més, en diversos informes presentats al Parlament de Catalunya el Síndic ha sol·licitat la incorporació de l'obligatorietat de la provisió gratuïta del servei de transport adaptat per als alumnes amb necessitats educatives especials, també en el cas de trobar-se en etapes educatives no obligatòries; i ha apuntat la necessitat d'avançar en la regulació d'aquests serveis i ha fet constar que l'escola bressol especialitzada és un recurs educatiu fonamen¬tal per al desenvolupament dels infants amb pluri¬discapacitat i que cal afavorir-ne l'accés. Per aquest motiu, el Síndic va suggerir la provisió gratuïta d'aquest servei també en els casos específics d'in¬fants amb necessitats educatives especials matri¬culats als ensenyaments no obligatoris.

Amb aquest recordatori de deures legals, el Síndic dóna per finalitzades les seves actuacions en aquest assumpte.

Tramitació

Data Administració Tràmit

19/01/2012 Consell Comarcal del Baix Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/01/2012 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/02/2012 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/03/2012 Consell Comarcal del Baix Llobregat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/10/2012 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Resolució
24/10/2012 Consell Comarcal del Baix Llobregat Resolució
31/10/2012 Ajuntament de Cornellà de Llobregat Seguiment finalitzat
31/10/2012 Consell Comarcal del Baix Llobregat Seguiment finalitzat