Resolució
Q-08014/2012 Disconformitat amb la resposta de l'Ajuntament de Premià de Mar a una consulta plantejada per un grup municipal en relació amb l'ús del web del municipi

Matèries
Administració pública i tributs
Administració pública i drets
Participació ciutadana, política i règim electoral
Data d'inici 13/12/2012
Data de l'últim moviment 30/10/2014
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Premià de Mar Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

El promotor de la queixa, en qualitat de regidor de l'oposició a l'Ajuntament de Premià de Mar, manifesta la seva disconformitat amb la resposta que ha rebut de l'Ajuntament a la consulta que va plantejar el seu grup en data 22 de novembre de 2012. En aquest escrit es plantejaven dues consultes sobre l'ús del web municipal.

Tot i que es va tractar la primera consulta en la sessió ordinària del Ple municipal de l'Ajuntament de Premià de Mar de 28 de novembre de 2012, el Síndic no observa que s'hagi donat resposta a la segona consulta plantejada sobre la possibilitat d'ús del web municipal per part dels grups municipals i les entitats i associacions del municipi.

Contingut

El Síndic recorda a l'Ajuntament que el Text refós de la Llei municipal i de règim local de Catalunya (Decret legislatiu 2/2003, de 28 d'abril) estableix un règim específic de resposta a les peticions formulades pels càrrecs electes de la corporació i d'accés a la informació dels regidors i els grups municipals. 

Pel que fa al règim de preguntes formulades al Ple, aquesta norma estableix que les preguntes formulades oralment en el decurs d'una sessió han de ser contestades en la sessió següent, llevat que la persona interpel·lada hi doni resposta immediatament (article 105.2). Si la pregunta es formula per escrit (com a mínim vint-i-quatre hores abans del començament de la sessió), com en aquest cas, s'ha de contestar en el decurs de la sessió, llevat que el destinatari de la pregunta en demani l'ajornament per a la sessió següent (article 105.3). També s'estableix que es poden formular preguntes que sigui contestades per escrit, les quals han de ser contestades en el termini màxim d'un mes (article 105.4).

El Síndic entén que en aquest cas la pregunta va ser formulada per ser contestada oralment en la sessió ordinària del Ple del mes de novembre de 2012, però en el marc d'aquesta sessió el grup municipal demandant va acceptar l'excusa de la regidora interpel·lada i la possibilitat de rebre resposta per escrit durant el mes següent. 

Amb la resposta donada per escrit en data 10 de desembre de 2012, però, solament es va donar resposta a un dels dos assumptes plantejats en la pregunta escrita que va formular el grup municipal del promotor. 

Atesa aquesta situació, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Premià de Mar que la manca de resposta, o la tardança injustificada a donar resposta a les qüestions plantejades per un grup municipal que demana informació sobre assumptes d'interès municipal, no es correspon amb les previsions normatives, ni amb el deure de l'Administració municipal de facilitar la tasca de control de l'acció de govern, expressió del dret de participació en els afers públics dels ciutadans i dels càrrecs electes, reconegut a l'article 23.1 de la Constitució espanyola i a l'article 29 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya.

Cal tenir present que el dret de participació en els afers públics, encara que és de configuració legal, és un dret fonamental reconegut en la secció primera del capítol segon de la Constitució. Per garantir un exercici adequat d'aquest dret s'ha de garantir també un accés a la informació adequat i eficaç. En conseqüència, desatendre les qüestions demanades pels membres del consistori pot comportar buidar de contingut el dret de participació en els afers públics.

D'acord amb tot el que s'ha exposat, el Síndic recorda a l'Ajuntament de Premià de Mar la necessitat de respondre la segona qüestió plantejada pel grup municipal promotor de la queixa mitjançant escrit del 22 de novembre de 2012 i respecte del qual es va acordar, en la sessió plenària del 28 de novembre de 2012, que es donaria resposta escrita.

Tramitació

Data Administració Tràmit

12/02/2013 Ajuntament de Premià de Mar Resolució pendent d'acceptació
18/03/2013 Ajuntament de Premià de Mar Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/04/2013 Ajuntament de Premià de Mar Vulneració
24/04/2013 Ajuntament de Premià de Mar Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
06/06/2013 Ajuntament de Premià de Mar Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
12/06/2013 Ajuntament de Premià de Mar Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
21/11/2013 Ajuntament de Premià de Mar Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
27/11/2013 Ajuntament de Premià de Mar Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
24/03/2014 Ajuntament de Premià de Mar Reiteració a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
14/04/2014 Ajuntament de Premià de Mar Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
30/10/2014 Ajuntament de Premià de Mar Seguiment finalitzat