Resolució
Q-08097/2015 Queixa referida a l'actuació d'una escola bressol de Terrassa, de titularitat municipal, en relació amb l'escolarització d'un alumne amb necessitats educatives especials

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Problemes de salut i/o discapacitat en l'infant
Data d'inici 18/09/2015
Data de l'últim moviment 24/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament de Terrassa Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

La promotora de la queixa, mare d'un infant amb discapacitat, exposa que l'equip d'assessorament psicopedagògic (en endavant EAP) de Terrassa va dictaminar que el curs 2015/2015 podria tenir accés a una escola bressol municipal. Van fer la matriculació a un centre i, al juny de 2015, van parlar amb la directora, que tenia coneixement de les discapacitats de l'infant. Tot i això, al setembre del mateix any, quatre dies abans de començar el curs, des de l'escola se'ls va informar que no podien garantir la seguretat del seu fill i se'ls va demanar que firmessin la baixa de la plaça que tenia reservada.

El Síndic recorda que segons l'ordenament vigent els infants amb necessitats educatives especials tenen dret a gaudir de les mateixes oportunitats educatives que qualsevol altre infant escolaritzat, i no és possible discriminar negativament en l'accés l'alumnat en funció de les seves condicions de salut. Els infants només poden ser privats d'aquest dret quan l'accés els suposi un risc manifest que no pugui ser controlat o combatut amb suports educatius complementaris; en altres paraules, quan l'accés sigui contrari a l'interès superior de l'infant.

Per tant, el Síndic demana a l'Ajuntament de Terrassa que, en coordinació amb el Departament d'Ensenyament, garanteixi l'accés d'aquest alumne per al curs 2015/2016 a l'escola bressol en què va estar matriculat, i que garanteixi la provisió de recursos suficients al centre per atendre les necessitats educatives especials de l'infant.  

En el marc de l'informe extraordinari "L'educació infantil (0 a 3 anys) en igualtat d'oportunitats", lliurat al Parlament de Catalunya, el Síndic va formular, entre d'altres, les següents recomanacions per enfortir el caràcter inclusiu d'aquesta etapa educativa:  

- Cal incorporar l'atenció de les necessitats educatives especials a l'oferta d'educació infantil de primer cicle en les estructures de treball coordinat entre ajuntaments i Departament d'Ensenyament.

- Cal reglamentar els àmbits de coresponsabilitat del Departament d'Ensenyament i dels ajuntaments en l'atenció de les necessitats educatives especials de l'alumnat en l'educació infantil de primer cicle.

- Cal promoure la plena integració de l'educació infantil de primer cicle al sistema educatiu i, consegüentment, afavorir que les escoles bressol i llars d'infants puguin accedir als recursos i els serveis de suport a l'escolarització de què disposa l'Administració educativa (EAP, etc.).

Tramitació

Data Administració Tràmit

21/09/2015 Ajuntament de Terrassa Sol·licitud d'informació a l'Administració
08/10/2015 Ajuntament de Terrassa Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/10/2015 Ajuntament de Terrassa Resolució pendent d'acceptació
01/12/2015 Ajuntament de Terrassa Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
16/12/2015 Ajuntament de Terrassa Resposta a la resolució pendent d'acceptació
24/12/2015 Ajuntament de Terrassa Irregularitat