Resolució
Q-08195/2013 Manca de resposta de l'Ajuntament d'Alella a un escrit de queixa relatiu a unes fumigacions que es duen a terme al municipi

Matèries
Polítiques territorials
Medi ambient
Arbrat i jardineria pública
Data d'inici 20/11/2013
Data de l'últim moviment 28/10/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Ajuntament d'Alella Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució
Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

La promotora de la queixa exposa que no ha rebut resposta de l'Ajuntament d'Alella als escrits que ha presentat amb referència a les fumigacions que es duen a terme molt a prop del seu domicili i que, segons manifesta, estan afectant la seva salut i la de la seva família i, al mateix temps, podrien perjudicar els alumnes d'una escola pròxima. Segons explica, les fumigacions es fan amb un ventilador, de manera que el producte es dispersa fins arribar als habitatges i provoca tos i irritacions als que hi viuen.

L'Ajuntament d'Alella considera que les competències en aquesta matèria ultrapassen l'àmbit estrictament municipal. Per aquest motiu, ha tramès un escrit a la persona propietària de la finca per informar-la que per tal de complir el Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s'estableix el marc d'actuació per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris, cal que les persones que apliquin els productes fitosanitaris estiguin convenientment formades i en disposició del carnet d'aplicadors corresponent. 

Pel que fa a la toxicitat del sofre, producte utilitzat en les fumigacions, l'Ajuntament informa que d'acord amb la normativa vigent a la Comunitat Europea aquesta substància química està classificada com a irritant de la pell de categoria 2. Tanmateix, la perillositat dels productes químics que contenen aquesta substància depèn del percentatge de sofre que continguin i de la presència d'altres possibles components.

D'acord amb aquesta informació, el Síndic suggereix a l'Ajuntament que faci una inspecció a la finca objecte de queixa per tal d'agafar una mostra del producte i comprovar si es compleixen els requisits que estableix el Reial decret 1311/2012. També li suggereix que requereixi els titulars de la vinya objecte de queixa per tal que avisin amb antelació suficient dels dies i les hores en que es portarà a terme la fumigació, i que aquesta no tingui lloc en horari escolar atesa la proximitat d'una escola. Finalment, li demana que valori la possibilitat de regular mitjançant ordenança les condicions i els requeriments dels tractaments fitosanitaris que es duen a terme en finques agràries no tancades adjacents a vies o àrees públiques urbanes, i la seva necessitat en virtut de l'extensió dels tractaments o de la toxicitat del producte utilitzat.

Posteriorment, atès que el Síndic ha constatat que les administracions implicades adoptaran les mesures necessàries per evitar que es produeixin molèsties derivades de l'aplicació de productes fitosanitaris, finalitza les seves actuacions en aquest expedient.

Tramitació

Data Administració Tràmit

29/11/2013 Ajuntament d'Alella Sol·licitud d'informació a l'Administració
14/01/2014 Ajuntament d'Alella Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/01/2014 Ajuntament d'Alella Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
12/05/2014 Direcció General d'Agricultura i Ramaderia Sol·licitud d'informació a l'Administració
12/05/2014 Agència de Salut Pública de Catalunya Sol·licitud d'informació a l'Administració
19/06/2014 Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/06/2014 Agència de Salut Pública de Catalunya Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
13/10/2014 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/02/2015 Ajuntament d'Alella Resolució pendent d'acceptació
05/02/2015 Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Resolució pendent d'acceptació
19/02/2015 Ajuntament d'Alella Resposta a la resolució pendent d'acceptació
23/03/2015 Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
27/03/2015 Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Resposta a la resolució pendent d'acceptació
27/05/2015 Direcció General d'Agricultura i Ramaderia Irregularitat
27/05/2015 Departament de Salut No irregularitat
27/05/2015 Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Irregularitat
27/05/2015 Ajuntament d'Alella No irregularitat
29/05/2015 Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
06/08/2015 Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
28/10/2015 Departament d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació Seguiment finalitzat