La promotora de la queixa exposa que té la guàrdia i custòdia dels seus dos fills amb la concessió d'un règim de visites amb el pare per caps de setmana alterns, i que ha informat els serveis socials de l'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres de la situació de maltractament psicològic i també físic que pateixen els infants quan estan de visita a casa el seu pare.
Tot i això, es queixa que als serveis socials no li han donat cap via per canalitzar els fets exposats i li han indicat que com que els seus fills són menors de dotze anys no s'hi pot fer res. L'Ajuntament indica que davant d'una situació com aquesta s'orienta el progenitor a informar-ne el jutjat, ja que és només aquesta instància judicial qui pot fer canvis de custòdia.
El Síndic recorda que és essencial que, davant de signes de patiment, malestar, angoixa o d'altres indicadors en infants en el marc d'una separació conflictiva, els serveis socials d'atenció primària actuïn per tal d'atendre aquestes situacions i protegir el infants de patiment psicològic i emocional.
Cal recordar que aquesta situació està recollida com a situació de risc en l'article 102.2. de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència. A més, l'Ordre BSF/331/2013, de 18 de desembre, per la qual s'aproven les llistes d'indicadors i factors de protecció dels infants i adolescents, inclou la instrumentalització de l'infant en els conflictes parentals.
En cap cas la judicialització d'una crisi familiar pot alterar les funcions que tenen assignades els serveis socials municipals (tant per mitjà de la Llei 12/2007, d'11 d'octubre, de serveis socials, com de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència), de prevenció del risc de desprotecció d'infants i adolescents, ni les funcions que té assignades la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència de prevenir i evitar qualsevol tipus de maltractament.
Un cop fetes aquestes consideracions, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Sant Andreu de Llavaneres que es coordini amb els diferents serveis que atenen els fills de la promotora (escola, CAP de referència i altres) i els sol·liciti informació amb relació a la situació dels infants, per valorar una possible situació de risc d'aquests infants davant la denúncia de possibles maltractaments feta per la mare. També li suggereix que valori la intervenció que cal fer en relació amb la situació d'aquests infants, independentment de la intervenció judicial relativa al règim de visites i de guàrdia i custòdia.