La promotora de la queixa exposa que en data 13 de febrer de 2014 va interposar un recurs de reposició contra la resolució de 16 de desembre de 2013 per la qual es declarava extingit el seu dret a percebre la prestació per al pagament del lloguer que havia sol·licitat en la convocatòria de l'any 2013. Aquest recurs va ser estimat per l'Agència de l'Habitatge de Catalunya mitjançant resolució de 4 de juny de 2014, que estimava el dret de la promotora a percebre la prestació per al pagament del lloguer corresponent a la convocatòria de l'any 2013.
En dates 12 de maig de 2014 i 25 de febrer de 2015, la promotora va presentar les corresponents sol·licituds de prestació per al pagament del lloguer en les convocatòries dels anys 2014 i 2015, que encara estan pendents de resolució.
El Síndic entén que el fet que les sol·licituds de prestació que són estimades en via de recurs es resolguin amb posteritat a la resta de sol·licituds presentades dins de la mateixa convocatòria no necessàriament ha de perjudicar la resolució de les sol·licituds d'ajuts dels dos anys següents fins al punt que, a data d'avui, encara no s'hagi resolt no només la sol·licitud de la promotora amb relació a la convocatòria de l'any 2015 sinó també la sol·licitud que va presentar amb relació a la convocatòria de l'any 2014.
Cal tenir en compte que la promotora és una persona d'edat avançada, que percep una pensió no contributiva que, segons manifesta, no arriba als 400 euros mensuals, i que cada mes ha de satisfer la renda del lloguer del seu habitatge, raó per la qual la celeritat per part de l'Administració en la resolució de la seva sol·licitud de prestació per al pagament del lloguer corresponent a la convocatòria 2014 és imprescindible, no només perquè condiciona la valoració posterior de la sol·licitud de prestació amb relació a la convocatòria de l'any 2015 sinó perquè, senzillament, el retard de l'Administració a l'hora de resoldre sobre el seu dret a accedir a l'ajut per al pagament del lloguer fa que la persona interessada pugui perdre el seu habitatge habitual.
D'acord amb això, el Síndic ha suggerit al Departament de Territori i Sostenibilitat que doni les ordres oportunes perquè l'Agència de l'Habitatge de Catalunya resolgui, amb caràcter d'urgència i de forma expressa i motivada, la sol·licitud de prestació permanent per al pagament del lloguer que la promotora de la queixa va presentar en data 12 de maig de 2014, i que, un cop resolta, es valori i es resolgui expressament també la sol·licitud de pròrroga de la prestació presentada en data 25 de febrer de 2015 amb relació a la convocatòria de prestacions per al pagament del lloguer del 2015.
Posteriorment, el Departament ha informat que l'Agència de l'Habitatge de Catalunya ha resolt favorablement l'expedient de prestació permanent per al pagament del lloguer corresponent a l'any 2014 de la promotora i que la prestació està en tràmit de pagament. Quant a l'expedient corresponent a la prestació per al pagament del lloguer de l'any 2015, s'indica que la Direcció de Programes Socials de l'Habitatge de l'Agència l'està estudiant per valorar si la promotora ha acreditat que compleix els requisits legalment establerts per seguir percebent la prestació.