Resolució
Q-08434/2013 Queixa relativa a la sanció imposada a un menor per viatjar sense bitllet en el tramvia de Barcelona

Matèries
Polítiques socials
Infància i adolescència
Altres
Data d'inici 28/11/2013
Data de l'últim moviment 19/03/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Territori i Sostenibilitat Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Plantejament

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la sanció imposada al seu fill per viatjar sense bitllet en el tramvia de Barcelona.

Exposa que en el moment d'imposar-li la sanció l'inspector no va informar el menor de la possibilitat de trucar els seus pares per tal de fer l'abonament de la percepció mínima al moment i poder pagar-la amb la bonificació del 50%, i considera que caldria tenir en compte el fet que als menors d'edat no se'ls pot exigir l'abonament de 50 euros al moment, atès que és molt poc probable que disposin d'aquest import. 

La promotora ha demanat a l'empresa de transports en diverses ocasions que li deixi abonar la multa amb el 50% de bonificació, atès que l'interventor no va donar l'opció al seu fill de trucar als pares per tal de pagar la multa bonificada, però sempre li han respost que no és possible.

Contingut

El Síndic considera que els menors de setze anys, que no es troben en edat laboral, difícilment disposen de la quantitat de 50 euros per fer efectiu el pagament immediat de la percepció mínima. Això determina que a la pràctica aquests menors no poden fer el pagament bonificat i estan obligats a satisfer la quota sencera, la qual cosa comporta una discriminació.

El Síndic no planteja eximir els menors de setze anys de ser sancionats, sinó que demana que se'ls equipari en aquest sentit als menors de catorze anys, als quals se'ls permet abonar la percepció mínima amb el 50% de bonificació durant els trenta dies consecutius des de la data de la imposició de la sanció.

Aquestes consideracions es fonamenten en el principi de no-discriminació que recull la Convenció de les Nacions Unides sobre els drets de l'infant en l'article 2, i en la Llei 14/2010 sobre els drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, que estableix que els poders públics han d'eliminar qualsevol discriminació a infants o adolescents per raó de raça, sexe (...) o qualsevol altra condició personal.

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Territori i Sostenibilitat que, d'una banda, el protocol per a l'aplicació de la percepció mínima que s'aplica des de l'any 2013 als menors de catorze anys es faci extensiu, també, als adolescents menors de fins a setze anys; i de l'altra, que es revisi la resposta que es va donar a la persona interessada i que s'admeti el pagament bonificat de la percepció mínima que es va imposar al seu fill.

Tramitació

Data Administració Tràmit

18/12/2013 Direcció General de Transports i Mobilitat Sol·licitud d'informació a l'Administració
03/02/2014 Direcció General de Transports i Mobilitat Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
20/02/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/03/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resolució pendent d'acceptació
16/05/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
11/06/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la resolució pendent d'acceptació
10/07/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Irregularitat
04/08/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
10/10/2014 Departament de Territori i Sostenibilitat Sol·licitud d'informació seguiment a l'Administració
09/02/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Resposta a la sol·licitud de seguiment a l'Administració
19/03/2015 Departament de Territori i Sostenibilitat Seguiment finalitzat