El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la gestió que fa l'Ajuntament de Vilallonga de Ter de l'aprofitament de les pastures al nucli de Tregurà.
D'una banda, es queixa pel fet que una societat constituïda per persones que no viuen al municipi hagi obtingut llicència per a la pastura a la muntanya de Tregurà. En aquest sentit, consta que alguns veïns van demanar la revocació de la llicència, petició que va ser desestimada mitjançant Decret d'alcaldia de 21 d'octubre de 2014, en què es confirmava que els titulars de la llicència no vivien a Tregurà però que tenien intenció d'anar-hi a viure i que, en tot cas, estaven empadronats a Vilallonga de Ter.
D'altra banda, manifesta que reiteradament s'ha denegat la llicència per a la pastura a la muntanya de Tregurà a la seva germana, tot i que està empadronada en aquest nucli i hi té terres llogades, de manera que compleix els requisits per tenir dret a pasturar en les terres comunals de Tregurà, en els temes de l'acord de condicions fixat pels veïns l'any 2000.
L'Ajuntament ha informat que atorga les llicències de pastura a partir dels acords sobre els usos d'aquestes pastures adoptats pels titulars de drets de pastura, amb el límit d'aprofitament que deriva de la quota de pastura aprovada per la Generalitat. Per tant, l'Ajuntament necessàriament ha d'atorgar o denegar la llicència d'acord amb dos únics paràmetres: els acords d'atorgament de pastures establerts pel comú dels veïns i la quota de pastura fixada per l'Administració de la Generalitat.
El Síndic, doncs, entén que les sol·licituds de llicència per pasturar a la muntanya de Tregurà presentades per la germana del promotor amb anterioritat a l'acord d'usos de novembre de 2014 havien d'haver estat objecte d'una resolució estimatòria perquè complia els requisits establerts, i caldria, per tant, corregir aquesta irregularitat.
D'altra banda, pel que fa a aquest acord de 2014 que modifica els usos de la muntanya de Tregurà, l'Ajuntament indica que es va donar audiència a tots els titulars de drets de pastura i se'ls va notificar posteriorment i de forma personal que el Ple municipal se'n donava per assabentat.
La documentació que aporta el promotor de la queixa no contradiu aquesta informació, però sí que es fa referència a un acord anterior de modificació, de data 21 de juliol de 2014, amb relació al qual aporta també un escrit municipal en què l'Ajuntament atorga tràmit d'audiència als veïns de Tregurà abans d'arxivar la proposta d'acord esmentada. Segons aquest escrit, els titulars de drets de pastura que van signar l'acord de modificació esmentat van sol·licitar-ne la ratificació a l'Ajuntament, però no ho van fer tots els signataris, sinó que n'hi va haver dos que es van manifestar en contra de l'acord.
Amb la finalitat de poder valorar aquest procediment de modificació dels usos que regeixen l'explotació com a pastures dels béns comunals de la muntanya de Tregurà, el Síndic demana a l'Ajuntament de Vilallonga de Ter que li faciliti còpia de les notificacions personals als veïns que van signar tant l'acord de data 21 de juliol de 2014 com el de 28 d'octubre de 2014.