Q-08669/2013 | Queixa sobre la tramitació del PIA en casos en què els serveis socials d'atenció primària han recomanat un servei residencial i es constata manca de disponibilitat de places residencials finançades amb fons públics |
|
|
|||||||||
|
||||||||||
|
La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la tramitació del procediment de reconeixement de la situació de dependència i del dret d'accés als serveis i prestacions vinculades de la seva mare. Exposa que per resolució de data 12 de desembre de 2013 es va resoldre declarar que a la seva mare no li correspon cap de les prestacions del Sistema Català d'Autonomia i Atenció a la Dependència atès que, segons la resolució, no compleix els requisits necessaris per ser-ne beneficiària ja que està ingressada en un centre que actualment no està integrat dins del Sistema Català d'Autonomia i Atenció a la Dependència.
Un cop estudiada aquesta qüestió, el Síndic conclou que els fonaments de fet i de dret consignats en la resolució de 12 de desembre de 2013, d'acord amb la qual no es pot establir el Programa individual d'atenció a la mare de la promotora perquè no compleix els requisits, no es corresponen amb la realitat del cas ni amb el dret vigent aplicable per a aquest tipus de procediment i situacions. En conseqüència, suggereix al Departament de Benestar Social i Família que iniciï un procediment de revisió d'ofici de l'expedient de dependència iniciat a nom de la mare de la promotora, a fi i efecte de: 1. determinar si la mare de la promotora compleix els requisits per ser beneficiària dels serveis i les prestacions vinculats a la seva situació de dependència, d'acord amb la Llei 39/2006, de 14 de desembre. 2. revisar les actuacions dutes a terme des del dia 13 de novembre de 2013. 3. adoptar les mesures que es considerin adients per tal que, si escau, es corregeixin totes les actuacions (tant del serveis socials d'atenció primària com de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials) que no es corresponen amb la realitat dels fets i fonaments de dret que s'han constat en aquest cas. 4. establir un programa individual d'atenció per a la mare de la promotora en què es facin constar els serveis i/o les prestacions concrets que corresponguin d'acord amb el procediment establert als punts 3.3, 16.4 i 16.5 de la Instrucció 5/2013 de l'Institut Català d'Assistència i Serveis Socials. 5. emetre una nova resolució PIA en què es concreti la proposta que sorgeixi del compliment del punt anterior. Finalment, el Síndic recorda al Departament de Benestar Social i Família que el fet que s'hagi suspès la possibilitat de tramitar programes individuals d'atenció que reconeguin prestacions econòmiques vinculades a servei residencial i els ingressos a places residencials privades acreditades (que va comunicar el Departament el mes de juliol de 2013) és una situació de fet que afecta la possibilitat d'oferir i concretar una de les diverses prestacions previstes a la Cartera de Serveis Socials de Catalunya per atendre la situació de les persones amb dependència reconeguda, i no pot servir com a fonament per no reconèixer a una persona dependent una serie de drets subjectius dels quals és beneficiària per expressa disposició legal. El Departament de Benestar Social i Família no és competent per decidir que no reconeix els drets subjectius que legalment corresponen a una persona per disposició normativa, com ha ocorregut en aquest cas, en què l'Administració va decidir que a la mare de la promotora no li corresponia cap prestació del Sistema Català d'Autonomia i Atenció a la Dependència. En aquesta línia, el Síndic recorda també al Departament de Benestar Social i Família que, d'acord amb la normativa que regula el Sistema per a l'Autonomia i l'Atenció a la Dependència (SAAD), a l'Administració autonòmica li correspon determinar els serveis i/o les prestacions concrets que corresponguin a cada persona dependent, en funció de la seva situació particular, però no reconèixer-li o negar-li el dret a ser beneficiària de les prestacions previstes a la Llei 39/2006. El dret a ser beneficiari d'alguna o algunes de les prestacions reconegudes pel SAAD l'adquireix la persona pel sol fet d'haver estat reconeguda com a dependent en els graus vigents segons la taula de vigència que estableix la mateixa normativa.
Data | Administració | Tràmit |
|
||
14/02/2014 | Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
20/02/2014 | Ajuntament de Corbera de Llobregat | Sol·licitud d'informació a l'Administració |
24/03/2014 | Ajuntament de Corbera de Llobregat | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
01/04/2014 | Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona | Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
12/06/2014 | Serveis Territorials de Benestar Social i Família a Barcelona | Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració |
15/10/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Resolució pendent d'acceptació |
15/10/2014 | Ajuntament de Corbera de Llobregat | Resolució pendent d'acceptació |
01/12/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
04/12/2014 | Departament de Benestar Social i Família | Resposta a la resolució pendent d'acceptació |
15/12/2014 | Ajuntament de Corbera de Llobregat | Reiteració a la resolució pendent d'acceptació |
24/02/2015 | Departament de Benestar Social i Família | Altres formes de finalitzar |
24/02/2015 | Ajuntament de Corbera de Llobregat | Altres formes de finalitzar |