L'obertura i el manteniment de les franges de protecció previstes en la llei que s'esmenta en l'ordenança són les franges de protecció que han de quedar garantides en urbanitzacions que no tenen una continuïtat immediata amb la trama urbana i que estan situades a menys de cinc-cents metres de terrenys forestals i a les edificacions i les instal·lacions aïllades situades en terrenys forestals, d'acord amb el que disposa l'article 1 de la Llei 5/2003 (redacció vigent de 9 de maig de 2003 al 30 de gener de 2014).
Per tant, si la urbanització on té ubicat l'habitatge la persona interessada no és una urbanització sense continuïtat immediata amb la trama urbana, el Síndic considera que no compleix el requisit establert en l'ordenança i que no se li pot imposar la taxa.
D'altra banda, en aquest cas, l'Administració pot establir una taxa per la prestació del servei objecte de la queixa o bé un preu públic.
Així, d'acord amb l'article 41 del TRLHL, les entitats locals poden establir preus públics per la prestació de serveis o la realització d'activitats de la competència de l'entitat local, sempre que els administrats les hagin de sol·licitar o rebre de manera voluntària i sempre que també les prestin o realitzin el sector privat.
El servei d'obertura i de manteniment de franges de protecció previstes en la Llei 5/2003 pot ser prestat pel sector privat, i cal tenir en compte que la mateixa Llei 5/2003 ja aclareix que els ajuntaments poden establir preus públics per aquestes actuacions. Per tant, malgrat que podria ser defensable, en termes genèrics, l'ús d'una figura o d'una altra, en aquest cas, d'acord amb el que disposa la mateixa Llei 5/2003, i d'acord amb l'article 41 del TRLHL, el Síndic considera que es podria establir un preu públic.
En la redacció vigent del 9 de maig de 2003 al 30 de gener de 2014 de l'article 1 de la Llei 5/2003 s'establia que ?l'objecte d'aquesta Llei és establir mesures de prevenció d'incendis forestals pel que fa a les urbanitzacions que no tenen una continuïtat immediata amb la trama urbana i que estan situades a menys de cinc-cents metres de terrenys forestals i a les edificacions i les instal·lacions aïllades situades en terrenys forestals. En són exclosos les edificacions i les instal·lacions destinades a explotacions agrícoles i ramaderes i els habitatges que hi són vinculats.?
Per tant, el Síndic no considera que les mesures establertes en aquella llei es poguessin entendre de compliment obligat per a totes les urbanitzacions, tal com es desprèn de la resolució de les al·legacions de 21 d'octubre de 2013.
Fins i tot el preàmbul de la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic, assenyala que s'amplia l'àmbit d'aplicació de la Llei 5/2003, del 22 d'abril, de mesures de prevenció dels incendis forestals en les urbanitzacions sense continuïtat immediata amb la trama urbana, que passa a incloure urbanitzacions, nuclis urbans, edificacions i instal·lacions situats en terrenys forestals.
En aquest sentit, es reforça la idea que l'àmbit d'aplicació de la Llei 5/2003 abans de la modificació introduïda per la Llei 2/2014 (aplicable a aquesta queixa) era el de les urbanitzacions que no tenen continuïtat amb la trama urbana i que estan situades a menys de cinc-cents metres de terrenys forestals i a les edificacions i les instal·lacions aïllades situades en terrenys forestals.
Així doncs, el Síndic suggereix a l'Ajuntament de Roses:
1. Que revisi la decisió presa de liquidar, per a l'exercici 2012, la taxa pel servei de prevenció d'incendis a la persona interessada si la finca de la qual és propietària no es troba a una distància de menys de cinc-cents metres de terrenys forestals i si té continuïtat amb la trama urbana.
2. Que estimi el recurs de reposició que la persona interessada va interposar contra la resolució de 21 d'octubre de 2003.
3. Que revisi d'ofici el contingut l'apartat 8 de l'article 5 de l'Ordenança fiscal núm. 9 aprovada abans de la modificació introduïda per l'article 179.2 de la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic.