Resolució
Q-08745/2014 Queixa relativa a la llista d'espera per a una intervenció quirúrgica a l'Hospital Universitari de Bellvitge

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 06/11/2014
Data de l'últim moviment 22/09/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Actuació irregular de l'administració - S'accepta la resolució

Contingut

La promotora de la queixa exposa que és en llista d'espera des del 25 d'octubre de 2012, i que ha perdut la mobilitat d'una mà i la té completament incapacitada. A més a més, l'altra mà també la té afectada i haurà de sotmetre's a una solució quirúrgica, per la qual cosa té un nivell de dependència elevat.

El Departament de Salut ha informat que està previst intervenir la persona interessada abans del 16 d'abril, després que al gener se li fes l'estudi preoperatori. Tot i això, la promotora ha comunicat al Síndic que encara està pendent que la intervinguin. Si bé la patologia que l'afecta ni és urgent ni es troba entre les que disposen d'una garantia de temps màxim d'espera, el Síndic considera que disset mesos és un temps d'espera excessiu.

Tal com es recull en la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària editada pel Departament de Salut l'any 2002, els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència i temps d'espera raonable prèviament establert i amb què es garanteixi la continuïtat assistencial. Tanmateix, en aquest cas s'evidencia que aquesta organització és insuficient per garantir el dret dels ciutadans a l'atenció sanitària en un temps raonable.

A més, el fet que es tracti d'una intervenció quirúrgica no urgent que no disposa d'un termini d'espera màxim garantit no pot ser emprat per justificar una demora il·limitada i fora del que es considera raonable.

Per tant, el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres oportunes perquè es revisi el cas de la promotora i se la intervingui sense més dilació.

Tramitació

Data Administració Tràmit

11/11/2014 Institut Català de la Salut Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/03/2015 Institut Català de la Salut Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
16/04/2015 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
27/04/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
12/06/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
16/09/2015 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació
22/09/2015 Departament de Salut Irregularitat
22/09/2015 Institut Català de la Salut Irregularitat