El promotor de la queixa, que té interès a poder accedir a les subvencions per a la rehabilitació d'edificis i d'habitatges convocades per al 2014 per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (en endavant AMB), s'ha adreçat en diverses ocasions per correu electrònic a l'AMB per tal que li aclarissin si els ingressos familiars que es tenen en compte per accedir a les subvencions són ingressos ponderats, d'acord amb els membres que integren la unitat familiar i d'acord amb la zona geogràfica on es trobi l'edifici o habitatge que es vol rehabilitar.
En resposta a la seva demanda d'informació, des de l'Oficina d'Atenció Ciutadana de l'AMB li van indicar que si bé en les bases de la convocatòria es va preveure inicialment que els ingressos familiars havien de ser ponderats, aquesta previsió no es va concretar posteriorment en la convocatòria de subvenció de l'any 2014, per la qual cosa els ingressos que calia tenir en compte havien de ser els que s'establien a les bases de la convocatòria, sense ponderació per zona ni per membres de la unitat familiar.
Un cop estudiada aquesta qüestió, el Síndic conclou que tant en la regulació establerta en el Decret 75/2014, de 27 de maig, del Pla per al dret a l'habitatge, com en les bases reguladores dels ajuts a la rehabilitació d'edificis i habitatges aprovades per la mateixa AMB queda clarament establert que els ingressos familiars o de la unitat de convivència han de ser ponderats, és a dir, calculats mitjançant l'aplicació dels coeficients que la normativa preveu, en concret el Pla per al dret a l'habitatge, en funció no només de la zona geogràfica, sinó també dels membres que integren la unitat de convivència.
El problema va sorgir quan la Gerència de l'AMB va aprovar, en data 31 de juliol de 2014, la convocatòria per a la concessió de subvencions per a la rehabilitació d'edificis d'ús residencial i habitatges de l'AMB i va ometre en el redactat el terme ?ponderats? quan es referia als ingressos de la unitat familiar.
Aquesta omissió en la redacció de les bases de la convocatòria del terme ?ponderats? ha donat lloc a confusió i a possibles dubtes interpretatius, que motiven que el promotor s'adreci en diverses ocasions a l'AMB per conèixer si els ingressos que l'AMB té previst tenir en compte seran ponderats en funció de la zona geogràfica i dels membres de la unitat familiar o no.
Així mateix, el fet que l'AMB no hagi fet esment en la convocatòria de subvenció de 2014 a la necessitat de tenir en compte la ponderació dels ingressos, ha donat lloc també a respostes contradictòries per part de l'AMB, la qual va comunicar al promotor que es tindrien en compte els ingressos sense ponderar, mentre que a aquesta institució li ha indicat que es tindrà en compte el coeficient de ponderació 1.
Efectivament, en l'informe de l'AMB s'indica que, tot i la manca de previsió expressa en la convocatòria de subvencions de l'any 2014 sobre la ponderació dels ingressos, es tindrà en compte l'aplicació del coeficient de ponderació 1. Això no obstant, en l'informe tampoc justifica legalment ni aporta cap informació sobre l'aplicació d'aquest determinat coeficient i no d'altres.
D'això sembla deduir-se que l'AMB no té previst aplicar els coeficients de ponderació dels ingressos en els termes establerts en el Pla per al dret a l'habitatge, és a dir, en funció no només de la zona geogràfica sinó també dels membres que integren la unitat de convivència.
En conseqüència, el Síndic suggereix a l'AMB:
1. Que, llevat que justifiqui legalment l'aplicació del coeficient de ponderació 1 a l'hora d'efectuar el còmput dels ingressos familiars o de la unitat de convivència, garanteixi que els ingressos familiars o de la unitat de convivència dels sol·licitants d'ajuts de rehabilitació de la convocatòria de subvenció de l'any 2014 siguin ponderats, no només segons la zona geogràfica sinó també segons el nombre de membres de la unitat familiar.
2. Que, en futures convocatòries de subvencions que tingui previst aprovar l'AMB, es tingui en consideració la necessitat d'incloure, de forma expressa, la ponderació dels ingressos familiars o de la unitat de convivència, en els termes establerts en el Pla per al dret a l'habitatge, per evitar confusions i dubtes d'interpretació sobre els ingressos que han d'acreditar els sol·licitants dels ajuts per a la rehabilitació.