El promotor de la queixa exposa que està a l'espera d'una solució quirúrgica des del març de 2013 i des d'aleshores el seu estat ha anat empitjorant cada vegada més.
Si bé la patologia que afecta el promotor ni és urgent ni es troba entre aquelles que disposen d'una garantia de temps màxim d'espera, el Síndic considera que setze mesos -que és el temps que fa que és en llista d'espera- és un temps excessiu.
Tal com es recull en la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l'atenció sanitària, els serveis de salut i els dispositius assistencials s'han d'organitzar de la manera més eficient possible per tal que el pacient pugui ser atès com més aviat millor i d'acord amb criteris d'equitat, adequació i disponibilitat de recursos, tipus de patologia, prioritat d'urgència, temps d'espera raonable prèviament establert i amb què es garanteixi la continuïtat assistencial. Tanmateix, en aquest cas s'evidencia que aquesta organització és insuficient per garantir el dret dels ciutadans a l'atenció sanitària en un temps raonable, més enllà de l'aplicació dels barems de priorització de la cirurgia de què es va informar el promotor. A més, el fet que es tracti d'una intervenció quirúrgica que no disposa d'un termini d'espera màxim garantit no pot ser emprat per justificar una demora il·limitada i fora del que es considera raonable.
Ateses aquestes consideracions el Síndic suggereix al Departament de Salut que doni les ordres oportunes perquè es revisi el cas del promotor.