Resolució
Q-08973/2014 Queixa relativa a l'atenció rebuda en una unitat hospitalària especialitzada en fibromiàlgia i fatiga crònica

Matèries
Polítiques socials
Salut
Altres
Data d'inici 17/11/2014
Data de l'últim moviment 17/11/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

La promotora de la queixa manifesta la seva disconformitat amb la impossibilitat de seguir sent atesa a la unitat hospitalària especialitzada (en endavant UHE) en fibromiàlgia i fatiga crònica de l'Hospital Clínic. Segons exposa, el mes de novembre de 2013 li van comunicar que només podien atendre els pacients de la zona esquerra de l'Eixample de Barcelona, i que per tant ella havia d'adreçar-se als especialistes de la seva zona de referència.

Explica que el Departament de Salut la va informar que li corresponia ser tractada a la UHE de l'Hospital Mútua de Terrassa, i mostra el seu malestar perquè quan es va adreçar al centre desconeixien l'existència d'aquesta unitat. Actualment es visita de manera privada i assumeix ella mateixa el cost d'aquesta atenció.

En primer lloc, el Síndic considera positiva l'extensió de les UHE en fibromiàlgia i síndrome de fatiga crònica, derivada del que estableix la Resolució 203/VIII del Parlament de Catalunya, atès que contribueix a fer més accessible el tractament d'aquestes malalties i a fer-ho de manera més propera en el territori. Ara bé, això exigeix que les diferents unitats tinguin una composició equivalent, que sigui adequada per al tractament de les dues malalties i que permeti atendre la diversitat dels casos que es puguin plantejar. La informació de què es disposa no permet concloure si efectivament la UHE de l'Hospital Mútua de Terrassa disposa d'especialistes de referència per a la síndrome de fatiga crònica.

En segon lloc, a la promotora se la va informar que l'Hospital Mútua de Terrassa no hi havia cap UHE que atengués la síndrome de fatiga crònica. Si aquesta UHE sí que està en condicions d'atendre persones afectades de síndrome de fatiga crònica, no s'entén per quin motiu des del centre no s'informa en aquest sentit. Això indica, com a mínim, un desconeixement o informació deficient per part dels serveis d'atenció directa a l'usuari sobre els serveis que ofereix el centre.

Finalment, cal tenir en compte que la promotora de la queixa ha estat atesa durant anys a l'Hospital Clínic, on ha rebut tractament i ha seguit un control evolutiu, sense millora clínica, segons el darrer informe de l'especialista en medicina interna que l'ha atès durant aquest període. Aquest informe indica també que ha de seguir controls posteriors a la seva zona de referència.

Així doncs, sens perjudici de l'organització que s'estableixi per a l'atenció especialitzada, caldria garantir que aquesta persona continuï rebent l'atenció especialitzada del mateix nivell que estava rebent. Tot i això, no hi ha constància que s'hagin fet les gestions adients per assegurar aquesta continuïtat i l'atenció especialitzada.

Per tot això, el Síndic suggereix al Departament de Salut que adopti les mesures oportunes per:

1. Facilitar a la promotora atenció especialitzada en la UHE que correspongui, de manera que rebi tractament i es faci el seguiment del seu cas.

2. Assegurar que la UHE de l'Hospital Mútua de Terrassa disposa dels facultatius i els  recursos adequats per donar atenció especialitzada a les persones afectades de síndrome de fatiga crònica.

3. Garantir que tots els serveis del centre hospitalari, i també la resta de serveis sanitaris de la zona, coneixen els serveis i l'atenció que es presta en aquesta UHE, a més de la seva composició, organització o circuït d'accés, i que ofereixen informació correcta sobre aquestes qüestions.

Tramitació

Data Administració Tràmit

20/11/2014 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
05/01/2015 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
15/04/2015 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
24/04/2015 Servei Català de la Salut SCS Sol·licitud d'informació a l'Administració
09/06/2015 Servei Català de la Salut SCS Reiteració a la sol·licitud d'informació a l'Administració
31/07/2015 Servei Català de la Salut SCS Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
02/10/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
17/11/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació

Expedients Relacionats

Q-04595/2014