La promotora de la queixa manifesta que fins al setembre de 2013 vivia en règim de lloguer a un pis de Barcelona. Quan va comunicar a l'empresa administradora de la finca la seva voluntat de rescindir el contracte de lloguer, l'empresa li va comunicar que no era necessari donar de baixa els serveis de subministraments. Amb posterioritat, però, ha rebut diverses factures mitjançant les quals se li reclamen els subministraments de mesos en què la promotora ja no era l'arrendatària del pis.
Arran d'aquests fets va presentar una reclamació contra l'administrador de finques a la Comissió Ètica i Intrusisme del Col·legi d'Administradors de Finques de Barcelona-Lleida. Tot i això, l'única resposta que va rebre va ser una còpia de l'escrit de resposta de l'administrador de finques, i addueix que el Col·legi no va emetre cap tipus de resolució sobre aquesta qüestió.
De l'anàlisi i l'estudi de la informació tramesa es posa de manifest que el Col·legi ha atès els diversos escrits presentats per la promotora i que l'ha informat, sintèticament, dels motius pels quals la Comissió Deontològica no aprecia indicis de responsabilitat que aconsellin l'obertura d'un expedient disciplinari al col·legiat denunciat.
En aquest sentit, consta que la Comissió Deontològica va dur a terme una sèrie de diligències prèvies, d'acord amb el que estableix l'article 65 dels Estatuts del Col·legi, i en el marc d'aquestes diligències es va traslladar l'escrit de la persona interessada al col·legiat denunciat. Posteriorment, se la va informar que la Comissió havia arxivat les diligències prèvies, sense cap altra explicació que justifiqués la decisió adoptada.
No obstant això, partint de la premissa que els col·legis professionals, com a corporacions de dret públic, estan subjectes a les lleis de procediment administratiu, i que entre les normes reguladores del procediment hi ha les que obliguen a la motivació de les resolucions administratives i a la informació dels recursos que s'hi poden interposar, el Síndic recorda que l'article 54 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, estableix que els actes administratius han de ser motivats. Per tant, les resolucions col·legials dictades en ús de les funcions públiques atribuïbles per llei sempre han de ser degudament motivades, motivació que, en cas d'arxivament com ha succeït en aquest cas, hauria d'indicar de manera succinta els motius pels quals no es determinen indicis de responsabilitat disciplinària ni d'infracció deontològica.
És per això que el Síndic demana al Col·legi d'Administradors de Finques de Barcelona-Lleida que en aquest cas s'adoptin les mesures oportunes a fi que la Junta de Govern del Col·legi torni a valorar el cas de la promotora i dicti una resolució motivada a partir de la proposta que li faci la Comissió de Deontologia, i que comuniqui degudament aquesta resolució a la persona interessada.