Resolució
Q-09185/2015 Queixa d'un facultatiu de l'Hospital de la Vall d'Hebron, que relaciona la mort de dos pacients amb les retallades

Matèries
Polítiques socials
Salut
Gestió dels recursos sanitaris
Data d'inici 28/10/2015
Data de l'últim moviment 30/12/2015
Administracions afectades
Administració Últim moviment

Departament de Salut Pendent d'acceptació per l'administració

Contingut

El promotor de la queixa manifesta la seva disconformitat amb l'actuació duta a terme per l'Hospital Universitari de la Vall d'Hebron i per membres de la direcció d'aquest centre hospitalari davant les seves queixes per la disminució dels mitjans materials de què disposava el Servei de Cirurgia Cardíaca i el seu desacord amb el cessament de dos facultatius adjunts al Servei. Segons manifesta, això va suposar la disminució d'intervencions quirúrgiques, l'allargament de les llistes d'espera i una situació de col·lapse en el Servei. També atribueixi a les retallades la mort de dues persones en aquest hospital l'estiu de 2015. Segons explica, en el cas de la primera persona, si les circumstàncies que ha exposat en la seva queixa no s'haguessin produït el pacient hauria estat intervingut amb anterioritat i no s'hauria produït la defunció. I en el segon cas, manifesta que el pacient va morir al seu domicili pendent d'una intervenció urgent des del maig de 2015, després de diverses vicissituds administratives.

El Departament de Salut, el mateix dia i per iniciativa pròpia, va trametre al Síndic informació relacionada amb aquest assumpte i va demanar que es resolgués amb la màxima celeritat possible.

Un cop estudiat a fons aquest assumpte, el Síndic ha arribat a les conclusions següents:

1. Després d'analitzar els casos de les dues persones mortes, no hi ha indicis concloents que les reduccions pressupostàries incidissin en la defunció, és a dir, que ni en un cas ni en un altre la intervenció quirúrgica es va deixar de fer a causa de possibles retallades. En aquest sentit, el Síndic recomana que s'ofereixi informació clara sobre els serveis públics, especialment els de la salut, a fi de mantenir la confiança dels usuaris del sistema públic català i proporcionar-los seguretat.

2. No s'ha pogut constatar la situació de col·lapse ni l'allargament de les llistes d'espera d'una manera desproporcionada com s'afirma a la queixa. S'ha observat, però, un increment del nombre de pacients en els últims mesos que superen el termini màxim d'espera garantit de noranta dies per a intervencions quirúrgiques de cirurgia cardíaca i, per tant, s'incompleix la previsió de l'Ordre SLT/101/2005. Davant d'això, el Síndic recomana: 

- Que s'implementin les mesures necessàries perquè el termini d'espera màxim garantit de noranta dies per a cirurgia cardíaca programada previst en l'Ordre SLT/101/2005 es respecti amb independència dels períodes de vacances del personal i durant tots els mesos de l'any, no només quan es produeix l'avaluació del Servei Català de la Salut el juny i el desembre de cada any, i que es respecti en tots els casos, encara que el termini mitjà d'espera pugui no superar els noranta dies;

- Que es valori la repercussió que l'augment de les urgències cardíaques pot tenir en les intervencions quirúrgiques programades per implementar mesures perquè no les afecti o ho faci com menys millor.

- Que s'asseguri l'accés sense demora a la intervenció quirúrgica urgent en tots els casos en què el criteri mèdic així ho indiqui.

Cal posar de manifest també que el Síndic de Greuges i el Departament de Salut han acordat, i practiquen des de fa temps, un mecanisme per agilitzar la recepció de la informació de les queixes amb relació a les llistes d'espera i la seva resolució.

3. Davant la manca de resposta dels escrits que el promotor de la queixa va presentar el 16 de setembre de 2015 davant l'Administració sanitària, el Síndic recomana que se li doni resposta amb celeritat, amb independència que l'Administració es trobi dins del termini legal fixat per fer-ho.

4. En aquesta mateixa línia, atesa la sol·licitud del promotor d'activar el Protocol per a la prevenció, la detecció, l'actuació i la resolució de situacions d'assetjament psicològic i altres discriminacions a la feina de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i atès que el Departament ha informat que ja s'han d'activat els mecanismes previstos per fer front a aquesta situació, el Síndic recomana que s'acceleri, tant com sigui possible, la resolució d'aquesta investigació per conèixer-ne les conclusions, i també les que es derivin de la investigació reservada oberta per l'Institut Català de la Salut.

Tramitació

Data Administració Tràmit

28/10/2015 Departament de Salut Resposta a la sol·licitud d'informació a l'Administració
05/11/2015 Departament de Salut Resolució pendent d'acceptació
28/12/2015 Departament de Salut Reiteració a la resolució pendent d'acceptació
30/12/2015 Departament de Salut Resposta a la resolució pendent d'acceptació