El promotor de la queixa exposa la situació de dues noies, de nacionalitat nord-americana i peruana respectivament. Segons diu, s'ha sol·licitat la llicència de les jugadores però la Federació Catalana de Futbol (en endavant FCF) les ha rebutjat.
L'FCF ha informat que la noia nord-americana no és susceptible d'inscripció d'acord amb la normativa FIFA perquè incompleix els requisits establerts per aquest organisme i per la Federació Espanyola de Futbol, i que, a més, no ha acreditat el veïnatge administratiu a Catalunya per un període igual o superior a dos anys, amb la qual cosa tampoc es pot inscriure en aplicació de l'article 107.3 del Decret 58/2010.
Pel que fa a la noia peruana, s'informa que no ha acreditat el veïnatge administratiu a Catalunya per un període igual o superior a dos anys ni ha aportat la documentació que permet l'FCF inscriure-la d'acord amb la normativa FIFA. S'ha requerit al club diversa documentació. La delegació comarcal de l'FCF al Vallès està donant suport al club per tramitar l'expedient, però s'aporta la documentació sol·licitada. En principi, hauria de poder-se inscriure si aporta la documentació adient.
En vista d'aquestes consideracions, el Síndic demana a la Secretaria General de l'Esport que apliqui les recomanacions contingudes a la resolució de l'actuació d'ofici 00175/2015, que s'especifiquen més avall, i que insti l'FCF a promoure proactivament, en coordinació amb el club, la prompta inscripció (encara que sigui provisionalment) d'ambdues noies si no hi ha indicis que hagin modificat la seva residència per motius corresponents al futbol. En cas que la sol·licitud d'inscripció sigui finalment denegada, el Síndic demana a la Secretaria General de l'Esport que insti l'FCF a justificar aquesta decisió segons l'interès superior de l'infant. També demana que s'estableixin procediments probatoris addicionals dels motius de la mudança dels progenitors, amb la intervenció de serveis socials o altres organismes que puguin acreditar la situació familiar i la necessitat social dels infants afectats de practicar aquest esport.
Les recomanacions fetes en el marc de l'actuació d'ofici 00175/2015 són les següents:
1. Que la Secretaria General de l'Esport modifiqui la normativa que regula la pràctica de l'esport a fi d'obligar les federacions esportives (i altres organismes competents), d'una banda, a incorporar en la resolució de denegació de la llicència esportiva les raons que motiven aquesta denegació pensant en l'interès superior de l'infant; i de l'altra, a establir procediments d'accés a la llicència esportiva en cas que disposi d'informes favorables de serveis socials o altres organismes que puguin acreditar la situació familiar dels infants i la necessitat social d'aquests infants de practicar un determinat esport.
2. Que la Secretaria General de l'Esport insti la Federació Catalana de Futbol a:
a) incorporar en la resolució de denegació de la llicència federativa, cas per cas, les raons que motiven aquesta denegació pensant en l'interès superior de l'infant.
b) establir procediments probatoris addicionals dels motius de la mudança dels progenitors en el cas dels infants estrangers que no hagin pogut finalment regularitzar la seva situació federativa per la dificultat d'acreditar documentalment el canvi de residència per raons alienes al futbol (sempre que no hi hagi indicis clars d'haver modificat la residència per motius relacionats amb el futbol), amb la intervenció dels serveis socials o altres organismes que puguin acreditar la situació familiar dels infants i la necessitat social d'aquests infants de practicar un determinat esport.
c) establir procediments més àgils, flexibles i proporcionats per tramitar, encara que sigui provisionalment, les llicències federatives, que no incorporin l'obligatorietat de la família i del club de presentar d'ofici per iniciar aquesta tramitació tota la documentació acreditativa prevista en la Circular núm. 21, de 26 d'octubre de 2015, de la Federació Espanyola de Futbol.
d) informar la Secretaria General de l'Esport sobre:
- el llistat amb el nom dels infants i el dels seus progenitors (i el municipi de residència) que no hagin pogut accedir a la llicència federativa (provisional) el 31 de desembre de 2015 perquè no han acreditat els requisits establerts per la normativa FIFA (i motiu de la denegació).
- quin procediment segueix la Federació Catalana de Futbol en el cas dels infants sense veïnatge administratiu a Catalunya de dos anys que no viuen amb els progenitors: infants tutelats per l'Administració o per altres persones amb vincles familiars o sense; infants emancipats, i infants que viuen amb familiars o amb altres persones que, sense ser progenitors, n'exerceixin la guarda, sense que cap d'aquests hagin modificat la seva residència per motius relacionats amb el futbol.
- quin procediment segueix la Federació Catalana de Futbol en el cas d'infants sense veïnatge administratiu a Catalunya de dos anys que viuen amb només un dels progenitors, sense que s'hagi produït el divorci o la defunció d'un d'ells.
3. Que la Secretaria General de l'Esport trameti al Síndic tota la informació detallada al punt 2d.